Tuesday, August 31, 2010

Tenaga di bulan mulia

Alhamdulillah, Ramadhan kali ini dapat aku harunginya dengan jayanya meskipun berjauhan dengan keluarga..tidak seperti tahun-tahun sebelumnya, kali ini aku amat energetic sekali, mengalahkan sewaktu tidak berpuasa..masakan tidak, hari pertama Ramadhan aku mulakan dengan bermain badminton selama 2 jam dengan kawan-kawan aku di court ANU (Australian National University)..harus diingat, kawan-kawan aku ini lelaki..maka, bukan calang-calang orang boleh main dengan mereka ini..semuanya hebat-hebat belaka..walaupun berpuasa dan aku merasa sangat dahaga, namun ku gagahi jua dan akhirnya, aku dapat bertahan sehingga waktu berbuka..

Itu cerita hari pertama Ramadhan..minggu kedua Ramadhan, aku bersama-sama kawan-kawan dari Malaysia bermain pula di court UC (University of Canberra)..kali ini, kami bermain selama 2 jam..fuh, penat memang penat..tetapi memang seronok bila peluh mula membasahi tubuh kerana sudah sekian lama berhibernasi sejak selesai NCG pada Julai lalu..nasib baik waktu berbuka di sini awal..jadi, walaupun penat, tidak perlu menunggu lama kerana dalam 5.30 petang sudah masuk waktu Maghrib..

Minggu yang baru sudah ini pula, aku bersama-sama geng-geng futsal bermain basketball gara-gara court UC yang digunakan untuk kuliah sukan bagi mata pelajaran Sports Science...ini semua kerana kami ingin main percuma..kalau ditempah courtnya, kami akan dikenakan bayaran sebanyak AUD 35 sejam..kalau 'walk-in', court percuma..cuma semuanya bergantung kepada nasib..kalau pada masa yang sama ada pasukan lain yang guna, alamatnya putih mata lah kan..yang kelakarnya, aku main bola keranjang style bola jaring bila nak shoot..nasib baik ada yang sudi memberi tunjuk ajar..so, sekarang ini aku dah boleh shoot style orang main basketball walaupun ketinggian aku ini amat terhad..(sering saja bola dapat diambil pihak lawan..nak buat macam mana kan? redha saja lah)

Main badminton sudah, main futsal sudah, main basketball pun sudah..weekend lepas, aku berjogging di sekitar Lake Ginninderra pula..kali ini, aku menyertai adik-adik yang 'obses' untuk menguruskan badan..tapi bukan diorang saja yang obses..aku pun obses jugak..maka, selama 2 hari berturut-turut kami berjogging di sekitar tasik..habis berjogging, kami buat work-out pula menggunakan kemudahan yang ada di padang...sakit-sakit dan sengal-sengal badan aku sebab dah lama tak buat weight training dan muscle stretch yang sedemikian rupa..yelah kan, no pain no gain..ini pula dah nak dekat raya..haruslah aku kena jaga badan..sia-sia sahaja puasa, lepas raya badan naik..itu yang aku cuba elakkan..

Apa pun, aku dah jumpa geng yang akan bersama-sama melakukan akitiviti untuk kekal sehat..at least I am not alone..macam main futsal tu, kami dah tetapkan untuk main setiap Jumaat..sebagai salah satu daripada aktiviti UCMC (University of Canberra Malaysian Club)..oklah kan..main futsal, jogging..daripada aku duduk bilik dan menambah kandungan lemak, baik aku bakar lemak dengan beraktiviti..

p/s: sebelum balik Malaysia bulan Disember, aku kena kurus!!!

No comments:

Post a Comment