Sunday, August 8, 2010

Resipi: Baked sardine macaroni


Dalam entri aku yang lepas, ada permintaan untuk aku menuliskan resipi kalau aku upload gambar masakan..jadi, untuk tidak menghampakan permintaan ‘peminat’ (haha, perasan sungguh!), maka aku membuat keputusan untuk upload gambar masakan bersama bahan-bahan dan cara membuat..

Aku sebenarnya nak buat baked macaroni and cheese tetapi memandangkan aku tengok dalam peti ais ada lebihan sardin, maka aku membuat keputusan untuk membuat baked sardine macaroni..

Bahan-bahan:

elbow pasta

sardin cap ayam (terpulang kalau nak guna jenama lain)

bawang putih (potong dadu)

cili boh (2-3 sudu besar)

pes tomato / tomato puri

shredded cheddar cheese

minyak

garam

Cara-cara:

1. Didihkan air di dalam periuk dan letakkan sedikit garam. Apabila sudah mendidih, masukkan elbow pasta dan rebus mengikut arahan yang terdapat pada bungkusan. Pastikan pasta ‘el dente’ (kenyal) dan tidak ‘overcook’. Angkat dan toskan.

2. Masukkan minyak di dalam kuali. Tumiskan bawang putih yang telah dipotong dadu. Apabila telah naik bau, masukkan cili boh. Tumis cili sehingga garing. Setelah garing dan pecah minyak, masukkan sardin dan pes tomato. Masukkan sedikit garam secukup rasa.

3. Setelah kuah agak pekat, masukkan elbow pasta. Kacau sehingga sebati. Angkat dan pindahkan ke dalam bekas yang tahan untuk dimasak di dalam ketuhar. Taburkan keju di atas pasta sebelum dimasukkan ke dalam ketuhar.

4. Bakar pada suhu 180°C selama 15 minit atau sehingga keju cair.

5. Keluarkan dari ketuhar. Apa tunggu lagi, makan!


1 comment:

  1. nmpk sedap... mkn mesti lg sdp nie... mintak ckit.. hee

    ReplyDelete