Wednesday, November 24, 2010

Seminggu sahaja lagi..

Alhamdulillah, sampel yang aku tunggu sejak lebih dari tiga bulan sampai jua akhirnya Sabtu lepas dari Malaysia meskipun lewat sehari daripada jangkaan..sepatutnya, sampel tersebut tiba pada hari Jumaat petang, namun kerana masalah dengan pihak kastam di Sydney, sampel hanya dapat dihantar pada pagi Sabtu..nasib baik sampai juga sampel aku tanpa sebarang masalah..aku hanya bimbang jika sampel aku tidak dibenarkan memasuki negara Australia memandangkan pihak kastam mereka agak tegas dengan kemasukan apa sahaja barang dari negara luar..apa pun, aku bersyukur semuanya berjalan lancar dan kini, sampel darah telah selamat aku simpan di dalam freezer -20 darjah Celcius manakala sampel ikan yang telah siap 'freeze-dry' aku simpan kemas di dalam laci di bilik pelajar pasca sarjana..

Apa pun, minggu ini yang berbaki hanya dua hari (esok dan Jumaat) aku manfaatkan dengan mengemas bilik kerana hari Isnin dan Selasa aku menyelesaikan kerja-kerja yang perlu aku siapkan sebelum pulang bercuti..aku sempat juga berjumpa Bill tadi sambil meminta beliau mengisi borang performance appraisal yang perlu aku hantar ke JPA awal tahun hadapan..sempat juga Bill mengucapkan selamat jalan dan selamat bercuti kepada aku..sebelum beransur, Bill meminta aku berjumpa Simon untuk mengucapkan adios..aku terserempak dengan Simon ketika aku hendak keluar dari makmal..katanya, dia sibuk hari ini dan dia meminta aku berjumpa dengannya esok..arghh, hancur rancangan ku..aku malas mahu ke school esok tapi apakan daya..mungkin ada amanat yang ingin disampaikan sebelum aku bercuti..

Balik ke bilik, kepala ku pening..bilik ku macam tongkang pecah kerana barang-barangku bersepah-sepah..esok adalah hari terakhir aku tinggal di New Ressies..alhamdulillah, tahun hadapan aku akan berpindah ke rumah Aunty Anoi dan tinggal bersama-sama kawan-kawanku yang juga sedang mengikuti PhD di ANU..seronok kerana aku tidak perlu lagi pening kepala dengan perangai kawan serumah ku yang agak pengotor dan bising itu..juga, aku tidak perlu lagi menghadapi bunyi bising dari parti yang mereka anjurkan di rumah bersama kawan-kawan mereka sambil mereka bergembira sakan dan mabuk-mabuk..

Tinggal seminggu sahaja lagi sebelum aku menjejakkan kaki ke Malaysia, tanah airku..bak kata pepatah, "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri"..walau bagaimana seronok pun berada di perantauan, aku tetap mendambakan kehidupan di tanah kelahiranku..alangkah seronoknya tidak perlu mempunyai catuan makanan dan bebas untuk makan di restoran yang menyajikan hidangan halal yang menepati selera..aku dah terbayang-bayang ikan bakar di Pernu..

p/s: habislah diet ku nanti..mesti berat aku naik lagi..

No comments:

Post a Comment