Thursday, November 18, 2010

Usaha tangga kejayaan!

Beberapa hari kebelakangan ini, aku pergi ke lab dengan misi baru..setelah analisis awal yang aku lakukan dengan sampel darah Simon tempoh hari, keputusan analisis menggunakan ICP-MS agak kurang memberangsangkan..mana tidaknya, standard untuk total mercury yang aku sediakan menunjukkan bacaan negatif..ertinya, dalam kata lain, tiada merkuri langsung di dalam standard itu..

Keadaan ini boleh terjadi disebabkan oleh:

1. Merkuri (dengan simbol kimia, Hg) mempunyai kecenderungan untuk melekat pada dinding centrifuge tube. Maka, meskipun standard telah dipipet dengan betul, merkuri masih boleh melekat di hujung tips menyebabkan bacaan standard kurang daripada yang diingini.

2. Teknik pipet yang kurang tepat (meskipun aku yakin bahawa sebab nombor 1 lebih utama, tetapi aku hanya manusia biasa..cenderung untuk melakukan kesilapan)

Maka, setelah berbincang dengan Frank (lab manager) yang mempunyai pengalaman hampir tiga dekad di dalam bidang kimia analitikal, aku mengambil keputusan untuk memperbaiki teknik aku menggunakan pipet..bermula dari hari Isnin sehinggalah hari Khamis, aku memperuntukkan masa selama kira-kira 2 hingga 3 jam dengan berlatih menggunakan pipet..

Pemerhatian aku adalah:

-aku mengakui kesilapan aku selama ini menggunakan pipet kerana meskipun aku menggunakan pipet 1 ml untuk mendapatkan 1 ml larutan, bacaan yang aku dapat adalah melebihi 1 ml.. (bacaan yang aku perolehi adalah 1.0126 ml..kadang-kadang ada yang terlebih daripada ini..nampak sangat teknik aku silap)

-Frank menunjukkan aku cara sebenar menggunakan pipet (basahkan tip sebanyak 3 kali dengan larutan yang dikehendaki dan kali ke-4 barulah larutan disedut dengan perlahan untuk mengelakkan gelembung udara)

Aku hanya menggunakan air paip untuk latihan menggunakan pipet ini..setelah mencuba beberapa pipet 1 ml yang terdapat di makmal, aku telah berjaya menemui pipet yang paling jitu dan tepat untuk aku gunakan..dengan syarat, teknik aku betul..maka, pipet yang lain aku nyahkan dari pandangan..

Latihan ini memang memerlukan kesabaran..aku hampir putus asa kerana setiap kali aku pipet, aku mendapat variasi pada bacaan..sekejap lebih 1 ml, sekejap kurang pula dari 1 ml..aku sempat juga bertanya pada Encik Google untuk tips menggunakan pipet..jari-jemari aku pula menjadi lenguh..kondisi yang boleh dinamakan sebagai repetitive stress injury..tetapi belum serius..hehe..lantas, aku meneruskan latihan setiap hari tanpa jemu meskipun kadang-kadang aku berasa malu kerana student lain semuanya dah mulakan eksperimen mereka dan aku pula terkedek-kedek berlatih menggunakan pipet..tidak mengapa, untuk mendapatkan keputusan yang tepat, latihan amat perlu..

Bak kata orang putih, practice makes perfect..akhirnya, hari ini, aku berjaya mendapat bacaan yang tepat, iaitu 1 ml..dan apabila aku mengulangi beberapa kali, aku berjaya mendapat bacaan yang sama dan variasi bacaan semakin mengecil..alhamdulillah..tak sia-sia aku berlatih meskipun jari aku menjadi merah-merah kerana aku yakin aku telah mengulanginya lebih daripada 1000 kali..

Yup, I made it mate! Finally..

Aku gembira dan berasa yakin sekarang untuk menggunakan pipet kerana aku telah mengetahui teknik yang betul untuk mendapatkan bacaan yang tepat dan jitu..I am ecstatic and tomorrow, my long awaited blood and fish samples will arrive from Malaysia..hampir 3 bulan lebih aku menunggu sampel yang perlu di 'freeze-dry' terlebih dahulu..harapan aku, agar sampel aku yang dijadualkan penerbangannya pada jam 8 malam ini (waktu Malaysia) akan sampai di tangan ku esok dengan selamat agar aku tidak perlu risau lagi..

Kenapalah sampel aku sampai lambat sangat? Tinggal minggu depan sahaja sebelum aku terbang pulang ke Malaysia selama 2 bulan..rasa bersalah pun ada pada Simon dan Bill..tetapi, bak kata Bill, "we are not your mother"..maka, aku punya projek, aku punya suka lah bila nak siapkan..haha

p/s: tunggu tahun depan baru aku kerjakan sampel kesayangan aku itu..hehe

No comments:

Post a Comment