Monday, November 1, 2010

Sebulan lagi..

Cepat benar masa berlalu..tanpa ku sedari, sudah setengah tahun aku bermastatutin di bumi Canberra..arghh, tak sabarnya nak balik bercuti di Malaysia..kalau dulu di Birmingham, aku tahan tidak balik setahun..tetapi di Canberra ini, situasinya agak berlainan..jarak perjalanan yang tidak jauh meskipun di benua yang berbeza ditambah pula dengan jangka masa perjalanan yang hanya separuh daripada jumlah perjalanan dari UK ke Malaysia membuatkan aku tergamit-gamit untuk pulang..tambahan pula, tambang perjalanan juga semestinya jauh lebih murah..juga, kadar tukaran matawang Australia lebih rendah berbanding matawang British..bukan itu sahaja, sepupu aku sebenarnya akan berkahwin pada hujung tahun ini..maka, alang-alang ada majlis perkahwinan, elok rasanya aku mengambil kesempatan yang ada untuk meluangkan masa bersama keluarga tercinta dan juga sahabat handai yang meskipun jauh di mata, tetapi sentiasa dekat di hati..

Untung juga aku akan menghabiskan masa di Malaysia..kira-kira 2 bulan 2 minggu..agak lama sebenarnya..tetapi apakan daya, hanya pada tarikh itu sahajalah harga tiket agak murah dan mampu aku beli..nasib baik supervisor aku tidak kisah aku akan bercuti lama..lagipun, summer di Canberra amat panas..lebih panas daripada di Malaysia kerana cuaca di Malaysia lebih lembap (humiditi tinggi)..tetapi, tidak di sini yang mana ianya panas dan kering..supervisor aku sendiri pun beritahu bahawa suhu pada musim panas mampu mencecah 40 darjah Celcius..tidak dapat aku bayangkan kepanasan sebegitu kerana telah terbiasa dengan cuaca panas di Malaysia yang suhunya jarang melebihi 35 darjah Celcius..

Apa pun, aku kini menghitung hari..hanya tinggal sebulan sahaja lagi sebelum aku meninggalkan bumi Canberra sementara aku bercuti dengan gembiranya di Malaysia..aku juga amat berharap agar sampel dari Malaysia akan sampai awal November ini agar aku berpeluang untuk menganalisa jika bukan semua sampel pun (ini agak mustahil melainkan aku bawa tikar bantal ke makmal), sekurang-kurangnya dapat juga aku mulakan seberapa banyak yang aku mampu..setidak-tidaknya, aku tidak akan dihambat rasa bersalah kerana bercuti lama di Malaysia meskipun aku memang boleh berbuat demikian kerana aku kini di fasa pembelajaran secara kendiri..aku tidak perlu menghadiri kelas formal dan aku juga tidak mempunyai sebarang peperiksaan..maka, aku perlu mengatur jadual aku dengan bijaksana agar semua sampel dapat aku analisa dengan selengkapnya dalam tempoh masa yang tertentu..

Apa pun, motivasi aku kini agak meningkat kerana sudah terbayang-bayang tanah air sendiri..meskipun aku seronok mengembara di bumi asing, tanah air tempat tumpah darahku tidak pernah aku lupa..bak kata pepatah, "hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik di negeri sendiri"..


p/s: semoga Allah permudahkan urusan aku di sini sebelum pulang 'berfoya-foya' di Malaysia..amin

No comments:

Post a Comment