Wednesday, November 10, 2010

Resipi: Ayam tandoori & Naan


Salam semua..sejak bermastautin di negara orang putih ini, aku selalu teringin hendak menjamah makanan-makanan yang sedap-sedap di Malaysia..manalah tak gemuk kan? apa pun, tekak aku ini terasa seperti mahu makan roti naan dan ayam tandoori yang selalu aku makan bersama abang aku di Restoran Dikayu, USJ Taipan..aku selalu order cheese naan manakala abang aku tak pernah lupa memesan garlic naan..tandoori tu memang wajib seorang satu..sesiapa yang teringin makan naan, datanglah sini..roti naannye memang lembut..banyak tempat aku dah pergi pun tak dapat roti naan selembut itu..(aik, promo lebih pulak..bukannya aku dapat makan free pun kalau makan kat situ..hehe) punyalah makan tak ingat kalau di Malaysia..so heavenly..

Maka, untuk memuaskan seleraku, aku telah menyediakan ayam tandoori dan roti naan versi aku..jangan malu-malu untuk mencuba ya..

Bahan-bahan:

dada ayam (basuh dan toskan)
rempah tandoori (jenama Shan)
plain yoghurt (250 ml)
roti naan ( jenama Mission)
limau kasturi
bawang merah
timun
tzatziki dip

Cara-cara:

1. Buatkan garis menegak sebanyak 4 bahagian pada dada ayam tanpa memotong sehingga habis. Gaulkan dada ayam dengan rempah tandoori dan juga plain yoghurt. Perapkan di dalam peti sejuk selama 1 jam.

2. Setelah diperap, keluarkan ayam dari peti sejuk. Bakar ayam pada suhu 180 darjah Celcius selama kira-kira 20 minit atau sehingga ayam masak.

3. Panaskan roti naan di dalam ketuhar pada suhu yang sama kira-kira 5 minit pada setiap bahagian.

4. Hiris bawang merah, limau kasturi dan timun.

5. Hidangkan ayam tandoori bersama roti naan dan pencicah tzaziki (campuran mayonis, timun, perahan lemon dan daun kucai).


1 comment: