Thursday, November 4, 2010

Penyelia aku yang 'cool'

Kelmarin, seperti biasa aku menghabiskan masa di makmal untuk initial experiment sebelum aku memulakan eksperimen dengan sampel dari Malaysia yang mengikut jangkaan aku akan tiba dalam masa lebih kurang 2 minggu lagi (harapan aku agar sampel aku akan tiba dengan selamat pada pertengahan November ini, amin!)..

Kebiasaannya, penyelia pertama aku, Simon akan datang menjenguk aku di makmal meskipun dia sedar bahawa aku amat independent dan mampu melakukan eksperimen sendiri..mungkin Simon sibuk dengan tutorial di makmal di tingkat tiga menyebabkan dia tidak dapat 'memerhatikan' aku di makmal..sebaliknya, aku didatangi oleh Bill, penyelia kedua aku yang usianya jauh lebih tua daripada Simon..aku kira Bill umpama bapa aku sendiri kerana rambutnya rata-rata telah dipenuhi uban dan beliau juga mempunyai anak dalam lingkungan usia 20-an..

Bill suka mengutarakan soalan "Are you happy?" Minggu lepas, aku terkejut apabila Bill masuk ke makmal dan mula mengemas dan membuang sampel-sampel lama yang sudah tidak digunakan lagi..ada di antara sampel tersebut yang berusia 4 tahun..mana tidaknya, sampel pelajar undergraduate dari tahun 2006 yang hanya dibiarkan tersadai di dalam laci..dengan pangkat Bill yang mempunyai gelaran Professor, beliau lebih banyak mengarahkan sahaja orang bawahan untuk melakukan sesuatu..sebab itu, aku agak pelik apabila beliau sendiri 'turun padang' untuk mengemas sampel-sampel lama..rupa-rupanya, anak perempuannya akan memasuki makmal selama 3 minggu untuk menganalisa sampel bagi projek final year..anaknya menuntut di ANU, tetapi datang ke UC untuk menggunakan fasiliti makmal yang aku pasti kurang canggih berbanding di ANU..ah, biarkanlah..selesai mengemas lab bench untuk kegunaan anaknya, Bill juga membersihkan satu kawasan untuk aku gunakan kerana selama ini, aku hanya menggunakan sahaja ruang yang ada tanpa mempunyai tempat kerja aku sendiri..setelah berpuas hati dengan ruangan yang dikhaskan untuk aku, Bill mengajukan soalan lazimnya, "Are you happy?" Aku mengangguk seraya berkata, "Yup, I am happy"..

Kelmarin, aku ditanya lagi oleh Bill..

Bill: How are you?

Aku: I am good. How are you?

Bill: I am fine. So how's your samples from Malaysia?

Aku: My colleague told me that she has obtained the approval from the Director and has arranged for the delivery of the samples. I am expecting the samples to arrive in two weeks time.

Bill: That's good. Since my daughter is going to be around for 3 weeks, you can ask her to help you with your samples.

Aku: Cool. I'll ask her to help once the samples arrive.
(Dalam hati, aku berkira-kira..dahlah aku ini buat PhD, hendak minta pertolongan daripada anak penyelia pula..sungguh tak masuk akal)

Bill: Will you be around until end of the year?

Aku: Actually (suara aku macam tersekat di kerongkong..aku sudah memaklumkan pada Simon tentang ketiadaan aku selama 2 bulan 2 minggu bermula pada 1 Disember 2010..tetapi, aku masih belum memberitahu Bill..alamak, macam mana ni?), I am leaving for Malaysia on the 1st of Dec 2010 and I'll be back only in mid-Feb 2011. Are you fine with the dates? If not, I'll come back early (dalam hati aku berdoa agar Bill tiada masalah dengan 'my absence'..aku tidak mahu pulang awal!!)

Bill: Yup..I don't mind as long as you can finish your work and you know what you have to do..We are not your mother you see..

Aku: Thank you very much..

Dalam hati, aku menarik nafas lega..kedua-dua penyelia aku sangat 'cool' dan tidak berkira..ada sesetengah penyelia yang sangat 'particular' dengan pelajarnya yang kalau tak datang satu hari sudah kelam-kabut ditanya mengapa tidak hadir..ini berlaku kepada kawan aku yang kini mengambil PhD di ANU..syukur Simon dan Bill sangat-sangat bertolak-ansur dalam perkara sebegini..mudah-mudahan, mereka juga bermurah hati dalam pemarkahan di akhir peringkat PhD aku nanti..amin..

p/s: menghitung hari...detik demi detik..nak balik Malaysiaaaaaa!!

No comments:

Post a Comment