Friday, November 12, 2010

Mentaliti bangsa maju dan bangsa membangun

Beberapa hari lepas, aku membuat 'groceries shopping'..di Belconnen Mall..aktiviti yang aku gemar lakukan..dan juga aku lakukan agak kerap bergantung pada ketebalan poket ku..(eh silap, aku di sini amat jarang memakai wang tunai..aku lebih suka menggunakan kad debit..jadi, bergantung pada wang di dalam akaun..hehe)..kiranya aktiviti ini berkadar langsung dengan wang di dalam akaun aku..aktiviti ini aku lakukan lebih kerap jika stok bahan segar (e.g sayur, buah-buahan) hampir habis ataupun jika aku terasa ingin mengambil udara segar di luar ataupun kadang-kadang aku menganggap groceries shopping ini sebagai satu aktiviti riadah yang sihat..mana tidaknya..sejak akhir-akhir ini, kemalasan merajai diri untuk aku melakukan aktiviti fizikal yang mengeluarkan peluh..tambahan pula, walaupun aku masih boleh melakukan aktiviti riadah (Kathy Smith, zumba, etc) di dalam bilik aku yang agak luas ini, aku memang malas..maka, perjalanan ke mall yang mengambil masa 15 minit berjalan kaki dan 15 minit untuk pulang ke bilik, ditambah pula dengan 'perjalanan' di dalam mall yang kadang-kadang aku habiskan kira-kira sejam atau dua jam untuk mencari barang, itu sudah cukup untuk membakar kalori dan lemak degil di dalam tubuhku..yippi!

Di dalam kesibukan mencari groceries, aku membeli jajan yang sudah lama aku tidak beli..jajan yang aku cuba elakkan kerana tidak penting langsung dan tidak memberi apa-apa nilai nutrisi..tetapi apakan daya..aku hanya manusia..nafsu makanku meluap-luap untuk membeli kerepek jagung Doritos..ada pula pek promosi..dua bungkus untuk 4 dollar..aku tidak melepaskan peluang kerana satu bungkus berharga 3 dollar..dengan promosi ini, aku jimat 2 dollar..aku pun lantas memilih Doritos Cheese Supreme dan Nacho Cheese..


Seperti biasa, jajan ini sedap dimakan ketika menonton filem..barulah terasa macam menonton di panggung wayang..aku pun membuka pek Nacho Cheese..setelah dibuka, perkara pertama yang aku perasan adalah warna kerepek jagung itu seperti warna Cheese Supreme..ini kerana warna Cheese Supreme adalah lebih oren kerana mengandungi lebih banyak keju berbanding Nacho Cheese yang agak kekuningan..aku tidak puas hati..aku membuka pula Cheese Supreme..sahih lagi benar tekaan aku..kedua-dua pek mempunyai warna dan rasa yang sama..

Aku terus online dan mencari website Doritos Australia..aku mencari bahagian customer service atau pengaduan atau komen yang boleh dihantar melalui emel jika tidak puas hati dengan produk yang dibeli..aku terus menghantar emel menyatakan ketidakpuasan hati aku yang telah membeli produk dari syarikat mereka dan sangat kecewa apabila kandungannya tidak seperti yang digambarkan..tambahan pula, ianya datang dari syarikat yang mempunyai reputasi yang tinggi...I am not expecting this from a reputable company..all my life, even syarikat yang so-so kat Malaysia pun tak pernah salah dalam pembungkusan..

Sehari kemudian, emel aku dijawab oleh pihak pengurusan..katanya di dalam emel itu, mereka amat menghargai komen aku dan akan menyiasat perkara ini dengan lebih mendalam..mereka juga sedang dalam proses menyediakan surat dan juga reimbursement yang akan dialamatkan kepada aku..

Bukanlah aku kisah pun wang aku dikembalikan atau pun tidak kerana apa yang penting pada aku adalah mereka harus dimaklumkan tentang produk yang mereka jual itu secara teknikal telah mengalami kesilapan dalam pembungkusan..aku sangat-sangat mengagumi sikap profesionalisma mereka dalam mengakui kesilapan yang telah dilakukan dan sangat mengambil berat akan isu-isu sebegini yang boleh menjejaskan pelanggan mereka pada masa akan datang..alangkah baik jika bangsa Malaysia dapat mencontohi sikap profesionalisma mereka dan bertindak serupa jika mengalami masalah sebegini..aku tidak hairan dengan kemajuan yang dicapai bangsa maju dengan mentaliti kelas pertama yang sentiasa mengutamakan pelanggan dan menganggap 'customer is always right'..tidak seperti orang kita yang kononnya sedang membangun tetapi mempunyai mentaliti kelas ketiga..

p/s: corak pemikiran harus diubah jika ingin mempunyai mentaliti kelas pertama!

No comments:

Post a Comment