Thursday, October 28, 2010

Apabila Melayu lupa dirinya itu Melayu..

Aku berpeluang menghadiri majlis pemilihan AJK baru bagi MASCA ACT 2010/2011 pada hari Sabtu lepas..kali ini, aku mempunyai kuasa untuk mengundi memandangkan aku merupakan salah seorang AJK MASCOM bagi sesi 2010/2011..aku juga dibenarkan mengundi atas kapasiti aku selaku Naib Presiden UCMC..namun begitu, pengundian hanya dikira sebagai satu sahaja memandangkan nama aku telahpun dihantar terlebih dahulu untuk mewakili MASCOM..

Seperti biasa, mesyuarat dimulakan dengan pembentangan laporan aktiviti dan laporan kewangan persatuan..teringat pula aku kenangan ketika aku menjadi Setiausaha Puspanita IMR..aku perlu membentangkan laporan aktiviti di samping menjadi pengacara majlis untuk AGM..usai laporan dibentangkan, calon-calon yang bertanding untuk menjadi AJK sesi 2010/2011 memulakan manifesto masing-masing..aku perhatikan anak-anak muda kini rata-ratanya berbakat..sesetengahnya mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang jika diasah sedari awal, mampu untuk menggegar dunia..sesetengahnya pula aku lihat sekadar melepaskan batuk di tangga..cukup membaca teks di tangan..mungkin ada yang mengambil kesempatan untuk mempopularkan diri..

Satu perkara yang masih mengganggu fikiranku apabila muncul salah seorang yang bertanding itu pakaiannya sungguh mengaibkan aku..seorang Melayu yang mungkin lupa bahawa dirinya itu Melayu..aku tidak sedar bahawa dia itu dari bangsaku sendiri sehingga namanya diumumkan kerana wajahnya tidak seperti Melayu..(kacukan orang putih)..dengan gayanya yang sangat menggedik (maaf kerana aku berbahasa kasar), sekejap-sekejap dia mengalihkan rambut ke kanan..tidak sampai 30 saat diubah pula rambutnya ke kiri..sepanjang ucapan manifestonya yang durasinya 5 minit, aku kira lebih dari 15 kali dia mengubah posisi rambutnya itu..pakaiannya, macam tidak cukup kain..berbaju kemeja putih dengan seluar pendek yang ukurannya tidak sampai separuh dari paha..aku berasa sungguh malu kerana seorang Melayu ingin menjadi seperti orang Cina..malahan lebih Cina dari Cina..malah apabila aku perhatikan, hanya beliau seorang sahaja yang berpakaian tidak senonoh seperti itu..orang perempuan dari bangsa lain masih tahu menghormati majlis dengan memakai seluar panjang..setidak-tidaknya, seluar pendek mereka masih di paras lutut dan tidak sesingkat Melayu yang lupa diri tersebut..

Alangkah parahnya keadaan muda-mudi yang mengaku Melayu sekarang ini..iya, mungkin beliau yang aku maksudkan di atas tidak mengaku dirinya Melayu..sekurang-kurangnya tolong hormati majlis kerana ini adalah majlis formal dan bukannya kelab malam untuk anda datang berlibur..adab berpakaian seharusnya dijaga kerana sesungguhnya aku malu mengaku sebangsa atau setidak-tidaknya seagama dengan orang seperti ini..

p/s: entah bila lah Melayu akan betul-betul berkelakuan seperti Melayu yang penuh dengan adab dan tatasusila..

No comments:

Post a Comment