Sunday, October 3, 2010

Musim Bunga di Canberra

Alhamdulillah, kali ini sudah masuk 5 bulan aku di Canberra..semakin lama, aku dapat merasakan masa semakin pantas berjalan..macam baru semalam sahaja aku menjejakkan kaki di Lapangan Terbang Antarabangsa Canberra..aduh, benar sungguh seperti mana Allah berfirman di dalam surah Al-Asr ayat 1-3 (Demi masa, sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran)..betapa masa itu tidak dapat diputarkan kembali dan manusia sesungguhnya berada dalam kerugian..bagaimana pula kita menghabiskan masa yang dianugerahkan Allah? adakah kita memanfaatkan masa dengan sebaiknya atau sebaliknya?

Diam tak diam, aku sudah melalui tiga musim sepanjang aku berada di sini sejak bulan Mei 2010..bermula dengan musim luruh, musim sejuk (yang memang sangat sejuk di Canberra berbanding tempat lain di Australia) dan kini sudah tiba musim bunga..musim ini yang aku paling suka kerana alam mula berwarna kembali setelah dua musim yang agak suram (musim luruh dan musim sejuk)..bunga-bunga mula berputik, burung-burung mula berterbangan di angkasa, orang-orang pun mula memakai pakaian yang berwarna-warni..meskipun kini sudah masuk musim bunga, cuaca di Canberra masih agak sejuk berbanding di Sydney dan Melbourne umpamanya..siang di Canberra boleh dikira panas kerana cuaca dengan terik matahari kadang-kadang mencecah 18 darjah Celcius (hanya perlu pakai sehelai jaket nipis)..menjelang malam, cuaca di Canberra seumpama masih di dalam musim sejuk kerana suhu boleh mencecah sehingga bawah 10 darjah Celcius..heater pun masih perlu dipasang..

Bersempena dengan musim bunga, aku telah mengambil kesempatan menghadiri Floriade 2010..ini merupakan acara tahunan yang diadakan setiap musim bunga selama sebulan di Canberra..kemasukan adalah percuma dan ini merupakan peluang terbaik untuk aku menajamkan lagi kemahiran aku menggunakan dslr aku..aku telah berkesempatan untuk ke Floriade sebanyak dua kali dengan orang yang berlainan..pertama, aku pergi bersama kawan-kawan PhD yang seangkatan dengan aku..kedua, aku pergi bersama adik-adik junior yang semuanya baik-baik belaka..

Di Floriade ini, barulah Canberra seakan-akan ‘hidup’..manusia dari pelbagai negeri di seluruh Australia akan mengunjungi Canberra semata-mata untuk menghadiri pesta musim bunga..ada yang datang dari Sydney, Melbourne, Adelaide dan lain-lain..himpunan bunga-bunga aneka warna dari pelbagai spesies dapat disaksikan..terdapat juga bunga-bunga pelik yang aku tidak pernah lihat sebelum ini..tarikan lain di Floriade termasuklah persembahan oleh street performers yang mencari pendapatan melalui belas ihsan orang ramai yang menonton persembahan mereka, ferris wheel ride, gerai-gerai jualan dan juga night fest..untuk night fest, caj kemasukan dikenakan..apa pun, aku seronok berpeluang menghadiri Floriade..i loike Spring!


p/s: koleksi gambar aku semakin bertambah selepas ke Floriade..hehe

No comments:

Post a Comment