Wednesday, October 27, 2010

Aku gumbira!

Aku tidur lewat malam tadi..nasib baik aku tidak terlambat untuk ke makmal..aku bangun-bangun sahaja pagi tadi aku dikejutkan dengan mesej melalui BlackBerry kesayanganku..(kesian Xperia ku..sudah jatuh takhta nampaknya)..mesej melalui BBM dari Wana yang meminta maaf kerana mengganggu tidur ku di awal pagi sambil meminta aku mendoakan keselamatannya kerana dia dimasukkan ke wad dan telah di'induce' sejak pukul 5 pagi (waktu Malaysia) kerana telah 'overdue'..katanya lagi, plasenta telah matang dan hampir sahaja tidak efisien untuk kandungannya..maka, induced labour adalah cara terbaik untuk membantu bayi keluar dari rahim memandangkan proses kelahiran tidak berlaku secara semulajadi..seperti biasa, aku menjawab "my prayers are always with you" dan semoga Allah permudahkan segalanya dan moga wana dan kandungan selamat..

Lantas, aku bergegas ke makmal yang telah sekian lama aku tidak jenguk..aku tidak tahu kenapa sejak kebelakangan ini, motivasi aku untuk ke makmal agak menurun..aku lebih suka memilih untuk membaca jurnal di bilik berbanding di ruang pejabat baru yang telah disediakan untuk pelajar pasca graduan seperti aku..maka, perjalanan aku ke makmal disusuli dengan rasa bimbang..perasaan aku bercampur-baur..risau mengenangkan Wana yang sedang berperang dengan kesakitan..aku hanya mampu mendoakannya dari kejauhan..semoga Allah terima doaku..

Selesai berjumpa pengurus makmal yang memang sentiasa sedia membantu aku di kala aku memerlukan sedikit kata nasihat berkenaan eksperimen yang bakal aku jalankan esok, aku bersiap untuk pulang ke bilik..sampai di bilik, ada 'missed call' dari Wana pada jam 2.56 petang di Xperia ku..(Xperia kini aku tinggalkan di bilik kerana menggunakan sim card Malaysia dan juga perkhidmatan roaming yang masih aktif)..aku kerling jam di tangan..sudah pukul 5 petang..selamatkah sudah Wana bersalin?

Aku sms Wana kerana takut kalau-kalau aku mengganggu rehatnya..beberapa minit kemudian, aku menelefon untuk mengetahui status sebenar keadaan Wana..suaranya agak gementar..seperti orang yang baru lepas menangis..rupa-rupanya, beliau masih menunggu dengan penuh sabar meskipun tengah mengerang kesakitan..pintu rahimnya baru terbuka sebanyak 4 cm..itu pun doktor memaklumkan bahawa induced labour akan membuka pintu rahim sebanyak 1 cm setiap 1 jam..alangkah lamanya perlu ditunggu kerana pintu rahim perlu terbuka sekurang-kurangnya 10 cm..tidak lama selepas itu, Wana beritahu yang jururawat akan memecahkan air ketubannya dan aku sekali lagi mendoakan yang terbaik..

Sekali lagi, aku dihimpit dengan keresahan dan kerisauan..selepas 2 jam masih tiada khabar berita..aku meneruskan usaha menguruskan badan dengan bermain badminton selama satu jam meskipun jauh di sudut hati, aku tidak lupa untuk mendoakan keselamatan Wana..Selesai main badminton, aku menerima sms yang menyatakan bahawa Wana telah selamat melahirkan seorang bayi perempuan seberat 2.86 kilogram pada jam 5.04 petang (waktu Malaysia) di Hospital Ampang Puteri..Alhamdulillah, syukur kepada-Mu Ya Allah..aku sangat gembira dan teruja dengan berita ini..lebih menggembirakan apabila aku dapat melihat gambar anak Wana yang telah dikirim melalui BB ku..bukan calang-calang orang dapat kesempatan sebegitu rupa..meskipun jauh di mata, tetapi dekat di hati..even kawan-kawan di Malaysia pun tak tahu bahawa Wana telah selamat deliver..itu pun mereka maklum setelah aku canangkan di Facebook..

Apa pun, tahniah Wana! I am extremely happy for you..semoga menjadi seorang ibu mithali yang akan membesarkan anak yang solehah..Amin


Anak Wana yang comel..putih macam mama nya..

p/s: kerisauan bertukar menjadi kegembiraan..syukran Allah..


No comments:

Post a Comment