Friday, October 15, 2010

Resipi: Chicken schnitzel with roasted potato


Nampaknya, aku dah lama tak update resipi..gambar banyak aje aku ambil, cuma tiada kesempatan untuk upload..kali ni, aku nak share resipi Chicken schnitzel with roasted potato..resipi ni aku 'cilok' dari satu majalah masakan di OZ ni..lupa pulak aku nama majalah tu..anyway, senang aje nak buat ni...jom, tengok resipi nya..

Bahan-bahan:

kepingan dada ayam (chicken breast)
serbuk roti (bread crumbs)
sebiji telur
tepung gandum
daun parsley
kentang
lettuce, strawberry, lemon (hiasan)
mayonis
garam (secukup rasa)
minyak (untuk menggoreng)

Cara-cara:

1. Basuh dada ayam dan toskan. Lap kering.

2. Di dalam satu bekas, masukkan serbuk roti dan daun parsley yang telah dihiris halus.
Masukkan garam secukup rasa.

3. Di dalam bekas yang lain, masukkan tepung.

4. Pukul telur di dalam mangkuk dan ketepikan.

5. Dada ayam tadi kemudiannya disalutkan dengan tepung (biar nipis), dicelupkan di dalam telur dan kemudian disalutkan pula dengan serbuk roti yang telah digaul bersama daun parsley.

6. Gorengkan dada ayam di atas kuali sehingga garing di kedua-dua bahagian (tidak perlu deep-fry..cukup digoreng di dalam non-stick pan)

7. Untuk roasted potato, kentang dibuang kulit, dibasuh dan direbus sehingga lembut. Angkat dan biarkan sejuk seketika sehingga boleh dipegang. Potong memanjang (jangan biar putus).

8. Panaskan ketuhar kira-kira 120 darjah Celcius. Masukkan kentang tadi dan bakar sehingga masak.

9. Hiaskan ayam dan kentang dengan mayonis, lettuce, lemon dan juga strawberry.


No comments:

Post a Comment