Sunday, October 17, 2010

Alhamdulillah..syukran Allah

Alhamdulillah, kesihatan aku sudah pulih seperti biasa..dua minggu lepas aku diserang demam, sakit tekak dan juga batuk..aku sendiri pun tidak pasti apakah sebab aku jatuh sakit kerana antibodi aku cukup kuat sepanjang musim sejuk beberapa bulan lepas meskipun suhu kadang-kadang mencecah sehingga -5 darjah Celcius..cuaca musim bunga di Canberra masih tidak menentu yang mana di kala siang, cuaca amat terik dan di kala malam, kesejukan mula mencengkam..perubahan cuaca yang agak ekstrim inilah yang mungkin menjadi punca kesihatan aku merudum meskipun aku cuba meminimumkan aktiviti luar yang memerlukan aku menempuh matahari yang sangat terik dan juga diselangi hujan lebat di waktu malam..

Masa mula-mula demam, aku hanya menelan panadol kerana malas mahu berjumpa doktor..di hospital kerajaan atau pusat kesihatan universiti, aku perlu membuat temujanji sebelum dibenarkan berjumpa doktor...kalau di Malaysia, aku akan terus mendapatkan rawatan di klinik swasta meskipun terpaksa membayar caj yang agak tinggi untuk kos ubat-ubatan dan konsultansi yang tidak sampai 5 minit..tetapi jika aku ingin menemui doktor di klinik swasta di Canberra ini, poketku perlu tebal dan berisi untuk memastikan aku dapat membayar secukupnya..lantas, aku membuat keputusan untuk makan sahaja panadol yang telah aku bawa dari Malaysia..setelah menelan sebanyak 10 biji panadol, demam aku kebah dalam masa 2 setengah hari..namun begitu, sakit tekak dan batukku semakin teruk..lozenge yang aku beli yang konon-kononnya dapat membantu melegakan sakit tekak ku nampaknya tidak berhasil..lantas, aku menelefon Mama untuk mendapatkan nasihat..(selaku bekas jururawat di Hospital Melaka..hehe)

Mama menyuruh aku merendam asam jawa di dalam gelas semalaman dan dibubuh sedikit gula sebelum ditapis dan diminum keesokan harinya..alhamdulillah, petua Mama menjadi..dalam masa 2 hari, sakit tekak ku sembuh..meskipun demam dan sakit tekak aku sudah sembuh, batuk ku masih tidak hilang, malahan makin teruk selepas aku membeli cough syrup jenama Robitussin..adakah aku membeli jenama yang salah? aku yakin bahawa aku tidak silap membeli kerana aku membeli ubat batuk untuk 'dry cough' yakni batuk yang tidak mempunyai kahak..aku makin sengsara kerana pada waktu siang, meskipun aku batuk, keadaan tidak begitu teruk..tetapi, apabila malam di mana aku sudah berada di atas katil dan bersedia untuk tidur, batuk ku menjadi-jadi..setelah hampir seminggu aku batuk dan suara aku berubah menjadi rock seperti Ella, aku berkesempatan untuk chat bersama kawan-kawan sepejabat di IMR..pesan salah seorang kawan aku, makan sesudu kicap yang diperah bersama limau nipis atau limau kasturi..

Aku terus teruja dengan petua beliau dan terus bergegas ke mall untuk mencari limau nipis..bayangkan sebiji limau nipis berharga 1 dollar (RM 3)..aku beli 3 biji kerana mahu cepat sembuh..aku sudah tidak larat untuk batuk kerana rasa sesak dada..balik dari mall, aku terus mencuba petua tersebut..alhamdulillah, aku ulang dalam 4 kali dan dengan izin Allah, batuk ku reda..syukur, aku kini kembali sihat dan bertenaga serta boleh menjalankan aktiviti harian seperti biasa..

p/s: tak sabar nak balik Malaysia awal Disember ini..

No comments:

Post a Comment