Friday, October 22, 2010

Tanggungjawab baru..

Hmm, aku ada tanggungjawab baru..aku fikir aku dah takkan menceburkan diri lagi di dalam persatuan..at least not for now when I am studying..cukuplah dengan jawatan aku selaku Setiausaha Puspanita Cawangan Kecil IMR..amat banyak kerja yang perlu dilakukan untuk aktiviti persatuan di samping tugas hakiki aku di pejabat..nampaknya kali ini percaturan aku silap..

Menyingkap kembali kronologi penglibatan aku di dalam persatuan di bumi OZ..kira-kira dua bulan lepas, aku dilantik menjadi AJK bagi Kelab MASCOM ACT (Malaysian Association of Students and Community of ACT) 2010/2011..itupun aku dilantik secara 'paksarela' meskipun aku tidak berapa berminat untuk mengaktifkan diri di dalam mana-mana persatuan di sini..mahu tidak mahu, aku mengambil tanggungjawab tersebut kerana aku fikir dengan cara itu sahaja aku akan mengenali lebih ramai orang di bumi Canberra yang tidak berapa besar dan gersang ini..maka, aku dengan rasminya menjadi wakil tunggal dari UC di dalam jawatankuasa yang terdiri daripada 9 ahli termasuk aku sendiri..nasib baik semua AJK sekepala dengan aku..almaklumlah, semua AJK masih undergrad kecuali seorang yang sedang mengambil jurusan sarjana..dan tidak ketinggalan, aku sendiri yang juga pelajar postgrad..how on earth am I stucked in this committee with a bunch of so called undergrads? luckily, they are good kids who show respect to their elders (that's me, people!)..

Tengahari tadi pula, telah berlangsung Special General Meeting bagi University of Canberra Malaysian Club (UCMC) yang bertujuan untuk melantik AJK baru bagi menggantikan majoriti AJK yang telah tamat belajar dan meninggalkan bumi Canberra..maka, dengan ini secara rasminya, aku telah dilantik sebulat suara oleh semua ahli yang hadir sebagai.......Naib Presiden UCMC 2010/2011..tak pernahlah aku terfikir untuk menjawat jawatan sebesar ini..bukan apa, "with great position, comes great responsibilities"..aku sudah dapat membayangkan "kesibukan" yang akan melanda kerana UCMC telah didaftarkan sebagai salah sebuah kelab di UC dan keahliannya kini dibuka kepada non-Malaysians meskipun Malaysians di UC berjumlah hanya kira-kira 40 orang; tidak seperti di ANU yang mana jumlahnya jauh lebih ramai..

Aku tertanya-tanya atas dasar apakah aku dilantik untuk menjadi VP? Salah seorang kawan aku yang juga ahli UCMC menyatakan bahawa aku akan berada di sini selama 3 tahun, maka selayaknya aku menjawat jawatan ini kerana rata-rata ahli lain akan tamat belajar pada tahun hadapan..aku fikir, semua ingin meloloskan diri kerana tidak mahu terikat dengan kesibukan pelajaran dan ditambah pula dengan aktiviti persatuan..syukur juga kerana AJK yang baru dilantik semuanya 'sekepala' meskipun majoriti berbangsa Cina kerana bilangan orang Melayu di UC boleh dibilang dengan jari..aku yakin AJK baru akan dapat memberikan kerjasama kerana kami telah beberapa kali menganjurkan aktiviti makan-makan sesama sendiri meskipun bukan atas nama persatuan dan kami berjaya melaksanakan aktiviti mengikut perancangan..apa pun, aku lihat AJK baru ini tampak bersemangat untuk melaksanakan aktiviti yang aku kira merupakan petanda yang bagus untuk kemajuan persatuan..

p/s: jangan hangat-hangat tahi ayam sudahlah!

No comments:

Post a Comment