Wednesday, June 1, 2011

Ujian harta untuk aku..

Sejak aku balik ke Canberra pertengahan Februari lepas, dah masuk tiga bulan aku memandu di Australia..aku tak lah memandu jauh mana pun..setakat pergi balik universiti dari rumah yang jauhnya hanya 7 km satu hala..memang dekat sangat lah..yang bestnya, memandu di Canberra sangat tenang...tak stress..kereta hanya banyak ketika peak hour..time orang pergi dan balik kerja..barulah nampak kereta banyak..kalau tak, memang lengang jalan...tak macam di Malaysia..kereta tak pernah sedikit terutama di Federal Highway..tak putus-putus kereta di jalan raya..dari pagi sampai ke malam sampai ke pagi balik..lengang hanya bila tiba musim perayaan bila warga kota mula balik ke kampung halaman..

Memandu di sini tak banyak beza macam di Malaysia..memandu masih di sebelah kanan..perbezaan besar kat sini adalah had laju jalan raya di jalan utama..rugilah siapa yang ada kereta Ferrari kat sini..bazir duit beli kereta mahal tapi kena memandu 80 km sejam..majoriti jalan utama di Canberra mempunyai had laju 80km sejam..kalau di kawasan city, hadlaju hanya 60km sejam..di kawasan sekolah, hanya 40 km sejam sahaja dibenarkan..bayangkan kita dah memandu 80 km sejam tiba-tiba tak sampai 500 meter kena kurangkan lagi 20 km sejam jadi 60 km sejam..dahlah speed kamera memang merata-rata kat sini..siap ada signage tulis "Red light and speed camera ahead"..

Hmm, bercakap pasal speed kamera, aku baru sahaja dapat surat saman dua minggu lepas..cuak gila bila dapat surat..Camera Infringement Notice..offence lebih speed limit..hadlaju 60 km sejam aku bawak 69 km sejam..tak lebih 10 km sejam pun tapi tetap kena saman jugak..itu dah kira paling berhemah lah aku memandu..kalau kat Malaysia jangan harap la aku nak memandu bawah 80 km sejam..

Tak pasal-pasal aku kena bayar saman..bukannya sedikit..bayangkan aku kena bayar saman berharga $157 dollar..hampir RM 500..memang lah ujian harta untuk aku..yelah, bisnes Banana Pudding semakin maju..setiap minggu ada sahaja order untuk nasi lemak, nasi kerabu, nasi ayam..aku fikir positif je..Allah nak bagi peringatan kat aku..jangan seronok sangat kumpul duit..ada bahagian duit tu yang perlu aku infakkan pada mereka yang berhak..takpelah..ujian itu kan tandanya Allah sayang kat hamba-Nya..seperti dalam surah Al-Ankabut ayat 2, "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan sahaja mengatakan kami telah beriman sedangkan mereka tidak diuji lagi?" Orang yang beriman pada Allah akan sentiasa diuji..taklah berat mana pun ujian ini..tetapi ujian harta tu memang lagi berat daripada ujian diri..$157 dollar tu macam-macam aku boleh buat..bayar sewa rumah, minyak kereta untuk 2 bulan setengah (kereta aku memang jimat minyak..kalau aku isi $15, boleh tahan 2 minggu..jangan tak percaya..hehe)

Apa yang penting sekarang ini, aku nak cuba buat rayuan kurangkan bayaran saman..aku ada masa sebulan untuk buat surat rasmi..harap-harapnya dapatlah saman aku dikurangkan...kalau boleh dapat bayar separuh, memang bersyukur sangat..

p/s: aku memang tak bawak laju dah..setakat 60 km sejam..punyalah taat..:)

2 comments: