Saturday, June 18, 2011

Dugaan untuk aku..

Hmm, lepas satu, satu masalah yang menimpa aku..bukan aku nak mengeluh, tapi sebagai manusia, aku tidak cukup kuat untuk hanya menerima sahaja dugaan yang mendatang..dua hari lepas, kereta aku rosak..tiba-tiba sahaja enjin kereta aku tak boleh nak hidup..sedangkan aku baru sahaja memandu dari rumah untuk mengambil kawan untuk bermain badminton..aku menunggu di dalam kereta kira-kira 5 minit dengan enjin terpasang..memandangkan kawan aku lambat turun, aku matikan enjin kereta..elok sahaja kawan aku masuk kereta beberapa minit kemudian, terus enjin kereta aku tak boleh hidup..nasib baik kawan aku ada kereta, maka kereta dia aku pinjam untuk aktiviti aku malam itu..

Memandangkan bateri kereta aku baru berusia 11 bulan, aku bawa kereta aku keesokan harinya untuk diperiksa di kedai bateri..Alhamdulillah, bateri kereta aku tiada masalah..punca permasalahan kereta aku ini rupa-rupanya adalah daripada alternator kereta..inilah yang memeningkan kepala aku sekarang..kos membaiki alternator ini sekurang-kurangnya 200-400 dollar bergantung kepada samada aku membeli spare part second hand atau yang baru..

Tak cukup dengan masalah kereta, pagi tadi aku menerima satu lagi dugaan..seperti biasa aku parking kereta di lot parking yang disediakan untuk aku bermain badminton di sports hall..selesai main, aku perasan ada satu sampul kuning yang diselitkan di antara wiper..aku terus dapat mengagak kandungan surat itu..SURAT SAMAN!! kesalahan apa pulak kali ini? saman speeding hari itu pun aku belum bayar sebab masih belum dapat keputusan rayuan untuk kurangkan saman..kali ini, aku kena saman sebab meletak kereta di loading zone..hari ini kan hari sabtu..kereta-kereta lain aku tengok selamba aje parking kat tempat disabled..tak ade pulak kena saman..it's just not my day..malang sungguh nasib aku minggu ini..kesalahan kali ini aku kena saman AUD 106..

Ya Allah, berat sungguh aku rasa dugaan aku kali ini..nak kena bayar saman..nak baiki kereta lagi..dahlah bulan depan nak pergi Melbourne dan Brisbane..nak pakai duit..lepas ini, tak tahu lah kereta aku tu akan timbul masalah apa pulak..kereta lama kan? tahun 1991..dah 20 tahun..aku sampai dah tak nak pakai kereta dah..aku terfikir nak beli skuter..maintenance pun tak setinggi kereta..minyak pun jimat..lepaslah kalau aku nak ke uni..tak kisah lah sejuk pun..sebab aku dah tak sanggup nak habiskan duit biasiswa aku untuk baiki kereta..banyak lagi benda lain yang aku boleh buat dengan duit tu..

p/s: Kau berikanlah aku kemudahan dalam membuat keputusan, Ya Allah..

No comments:

Post a Comment