Wednesday, April 6, 2011

Mamak Nite

Seperti yang aku maklumkan sebelum ini, aku memang sibuk dengan aktiviti..bukan sahaja dengan aktiviti penyelidikan, malahan aku juga terlibat dengan aktiviti persatuan..al maklum sajalah aku ni kan terlibat dengan MASCOM dan UCMC..

Jumaat lepas lebih kurang jam 8 malam, MASCOM menganjurkan 'Mamak Nite'..first time aktiviti sebegini diadakan..mana ada kedai mamak kat Canberra ini..semua kedai makan tutup awal..kalau ada pun, tiada yang berkonsepkan mamak..sebab itulah diadakan acara ini bagi menghidupkan kembali suasana mamak..

Kami AJK MASCOM memang berhempas-pulas menyediakan makanan seawal malam Khamis..banyak yang perlu kami sediakan..roti jala, popia, puff curry, pasembor, roti paratha, nasi lemak, teh tarik dan cendol..itu semua kami sediakan dengan tenaga 11 AJK yang ada (tolak 5 AJK lelaki yang ditugaskan menyediakan meja dan kerja-kerja lain)..

Kami menjual kupon pada hari Selasa..maka komuniti di Canberra yang telah dihebahkan melalui Facebook invite dan hebahan mulut ke mulut telah membeli kupon sejak awal lagi..cukup murah kami jual..harga 10 kupon cuma 5 dollar..dan semua makanan hanya 2 kupon dan minuman 1 kupon..

Mula-mula kami mensasarkan sebanyak 70 kupon sahaja yang terjual..2 hari sebelum event, bilangan kupon yang terjual mencecah 90 lebih..terus kami semua berasa cuak..kami terpaksa menambahkan portion makanan terutama bagi makanan yang dijangka akan habis seperti nasi lemak (kerja aku lah tu)..

Pada awalnya, kami bersetuju untuk memasak 5 kilogram beras untuk nasi lemak (meskipun aku mencadangkan supaya ditambah, cadangan aku tidak diterima sebab AJK lain memikirkan terdapat banyak lagi makanan lain)..aku pun terus sahaja memasak 5 kg beras untuk nasi lemak berserta sambal kosong..walaupun nasi lemak berharga 2 kupon (iaitu 1 dollar), nasi lemak tersebut lengkap dengan ikan bilis, telur, kacang tanah dan timun..

AJK lain menyediakan makanan lain dan aku memang fully in charge of nasi lemak..skill aku dah meningkat sekarang ini..untuk Harmony Day pada bulan Mac di UC, aku menjual 42 pek nasi lemak and sold out (sungguh tak sangka..)..kali ini, aku masak 5 kilo beras pulak..alhamdulillah, nasi lemak aku just nice..tak keras, tak lembik..aku risau juga sebab ini kali kedua masak guna periuk nasi besar yang boleh masak sampai 60 cawan beras..

So, pada malam event, kami berbesar hati kerana Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Australia sudi menghadirkan diri untuk event kami yang tak seberapa ini..malahan, beliau dan isteri merupakan antara orang yang terawal sampai..dahlah sejuk sekarang ni waktu malam, bukak table kat luar pulak..open air, mana nak pasang heater kan? t

nak dijadikan cerita, time management kami memang hancur..itu pun gara-gara tak cukup AJK untuk uruskan logistik..dahlah aku dan AJK perempuan lain kena masak, aku juga yang kena transport kan semua makanan ke tempat event..banyak trip aku kena buat dan sesampai sahaja kami, orang ramai dah beratur depan makanan..alamak, memang tak terkawal..betul-betul dah macam kat kedai mamak pulak..memang lari dari perancangan kami..patutnya kami semua AJK ni jadi waiter dan waitress datang ambil pesanan di meja..tapi, bila dah kucar-kacir begini, memang tak menjadi lah perancangan itu..

Apa pun, makanan paling hot malam itu sudah semestinya nasi lemak..tak sampai setengah jam, nasi lemak bungkus habis..diikuti oleh pasembor, roti jala, popia dan puff curry..cendol pun laku..yang tinggal hanya roti paratha yang dimasak on the spot..kesian aku tengok orang-orang yang datang..semua beatur menunggu makanan..bila sampai sahaja, makanan yang diidamkan habis..

Memang penat sangat malam itu..baru aku teringat yang aku memang tak breakfast, lunch ataupun dinner..meskipun ramai yang tak dapat makan semua, tapi kami menerima banyak feedback positif..semua puji makanan MASCOM sedap walaupun time management memang gagal..apa pun, kawan-kawan aku cerita yang aunty-aunty masa malam itu dok puji nasi lemak aku sedap..ada rasa macam kat kampung lah..macam-macam lah..hilang rasa penat bila orang puji sedap..

p/s: kawan-kawan aku cadangkan aku buat bisnes nasi lemak..biar betul diorang nih..huhu

No comments:

Post a Comment