Tuesday, April 12, 2011

Lab demonstrating

Semester ini, aku diambil bekerja selaku lab demonstrator yang mana aku diiktiraf sebagai sebahagian daripada casual academic staff di universiti..mula-mula, aku bertanya pada supervisor aku kalau-kalau ada mana-mana lecturer yang perlukan demonstrator..dia lantas memberikan aku email seorang assistant profesor yang kebetulan memang memerlukan orang untuk menjadi lab demonstrator..aku terkejut juga apabila terpilih kerana aku ini tiada pengalaman mengajar dan aku bukannya bekerja di universiti sebagai tutor..mungkin memang rezeki aku, pemilihan aku dibuat semuanya secara maya..tiada interview dan course convenor bersetuju dengan pemilihan aku semuanya melalui beberapa email ketika aku balik bercuti di Malaysia beberapa bulan yang lalu..

Gaji yang dibayar memang berbaloi..$36.70 sejam..aku perlu peruntukkan 2 jam untuk setiap sesi dan aku hanya bekerja untuk 6 jam setiap minggu..Alhamdulillah, dapatlah jugak duit poket..berbanding kalau bekerja di pasaraya, gaji dahlah sikit ($20 sejam), kena pulak punggah barang, kira stok, buat kerja berat..yang ini taklah susah sangat..kerja aku hanya menunjukkan pelajar first year apa yang mereka perlu lakukan ikut manual makmal..ada situasi di mana aku perlu tunjukkan apa yang perlu dibuat..kadang-kadang, mereka buat sendiri dan apabila tidak pasti, mereka akan panggil aku..

Position aku meskipun selaku demonstrator, aku lebih tepat dikenali sebagai floater..demonstrator lain semuanya mempunyai sekurang-kurangnya 20 pelajar untuk setiap sesi dan perlu menanda lab report (untuk marking, mereka dapat $18 ekstra)..bersyukur juga aku kerana tak perlu menanda kertas..pening dibuatnya..

Tugas aku boleh tahan penat juga kerana untuk sesi lab selama 2 jam, aku perlu sentiasa berjalan di kedua-dua kumpulan yang dipimpin oleh 2 orang demonstrator yang berlainan..demonstrator lain hanya menjaga pelajar yang berada di dalam kumpulan mereka..dalam satu sesi, maksimum akan ada 40 orang pelajar..bayangkan aku perlu perhatikan apa yang mereka buat dan dalam masa yang sama menjawab persoalan yang diutarakan..

Yang menariknya, pelajar-pelajar mat dan minah salleh ini gemar memanggil aku untuk bertanya soalan..alasan mereka kerana aku suka melayan mereka..macam sesi petang tadi, seorang minah salleh menghampiri aku..

Minah Salleh: Could you please help me with this question? I don't really understand.

Aku: Why don't you ask Ashraf? (Ashraf merupakan demonstator dan juga assistant professor dari Mesir)

Minah Salleh: I would rather ask you because you are more helpful.

Aku hanya tersenyum..bukan itu sahaja, ada seorang lagi student pun suka juga tanya aku soalan...asal aku lalu sahaja kat lab bench dia, mesti dia tanya, "Zura, am I doing this correctly?" "Could you please check my answers if they are correct?" walaupun aku dah berkali-kali maklumkan kat dia yang aku tidak menanda sebarang kertas, dia masih nak suruh aku semak lab report dia sebelum dia hantar pada Ashraf..

Menarik sebenarnya jadi floater lab ini..di samping aku dapat menimba pengalaman baru, dapat juga aku pendapatan sampingan..almaklum sahaja lah, sejak dah menggunakan kereta, asyik perlu diisi sahaja tangki minyak..

p/s: maysuk jadi floater, tapi lenguh kaki bila ada sesi lab 4 jam dengan hanya setengah jam sahaja gap in between..cuma sempat solat dan tahan lapar..huhu

No comments:

Post a Comment