Wednesday, April 6, 2011

Memang tak sangka..

Handphone BlackBerry aku menimbulkan masalah kepada aku sejak 3 minggu lepas..mula-mula tu, dia dengan sesuka hati tanpa aku suruh terpadam sendiri..bukan sekali dua sahaja, malahan banyak kali sampai aku pun naik muak..tak lama selepas itu, aku selalu tak dapat coverage meskipun labmates aku yang menggunakan service provider yang sama didapati mendapat coverage penuh..bila orang telefon pulak, aku memang tak boleh bercakap lebih 5 minit..haish, aku memang dah tak boleh nak bersabar..

Selang beberapa hari, BB aku buat hal lagi..kali ini, lebih teruk daripada biasa..tiba-tiba keluar skrin putih menyuruh aku reset..aku pun reset..tapi, tak jadi apa-apa..aku bukak bateri, cabut sim card dan cuba on beberapa kali, masih jua BB ku mengeluarkan skrin putih..kali ini, lagi kronik..aku tak sempat nak save semua contact number dalam telefon..aku pula tak buat backup..memang hilang lah nampaknya semua nombor-nombor..

Maka, selang beberapa hari setelah aku mengalami masalah reset dan BB ku masih tidak memberikan sebarang respon, aku pergi ke Vodafone untuk membaiki telefon aku yang agak mereng itu..seperti yang termaktub di dalam kontrak, aku boleh menghantar telefon aku untuk dibaiki sepanjang tempoh aku masih terikat dengan kontrak (24 bulan)..tanpa banyak soal, warga kerja Vodafone mengambil telefon aku untuk dibaiki..kata mereka, dalam 2-4 minggu aku akan dapat semula telefon aku itu..

Dahlah mereka tak meminjamkan aku sebarang telefon untuk kegunaan sepanjang tempoh membaiki, nasib baik aku ada telefon ekstra..kalau tak, aku rasa susah nak hidup pada zaman sekarang ini tanpa telefon..telefon bimbit ini ibarat 'extended arms'..memudahkan perhubungan..

Setelah menunggu hampir 2 minggu, semalam aku menerima panggilan dari Vodafone yang menyatakan bahawa telefon aku sudah siap dibaiki..habis sahaja demonstrating di lab, aku bergegas ke Canberra Centre..sesampai sahaja aku di sana, mat salleh itu beritahu mereka tak baiki, sebaliknya memberikan aku set telefon bimbit yang baru..aku macam tak percaya..aku minta mereka baiki, mereka beri aku yang baru..Alhamdulillah..dahlah aku pakai BB tu baru 9 bulan..

Bagus sungguh servis Vodafone di OZ nih..kalau di Malaysia, jangan haraplah mereka akan bagi yang baru..tak sia-sia aku ambil plan 24 bulan..

p/s: harap-harap telefon aku tak menimbulkan masalah lagi..

No comments:

Post a Comment