Friday, April 15, 2011

Amalan murah rezeki..

Kali ini, aku nak berkongsi sedikit apa yang aku tahu..taklah banyak mana, cuma tak salah rasanya kalau aku kongsikan ilmu yang boleh dimanfaatkan..yang pastinya bukan ilmu hitam..haha..cuma, aku pernah ditanya apa petua yang aku guna sebab rezeki aku selalu murah..mana taknya, dari zaman master sampai lah sekarang masa aku buat PhD aku mendapat biasiswa..biasiswa pulak bukannya dari JPA..kedua-duanya biasiswa oversea..satu dari UK dan sekarang dari Australia pula..dahlah dapat cuti belajar bergaji penuh..memang masyuk..hmm, kalau dah namanya rezeki, alhamdulillah..syukur sangat pada Allah..

Sebenarnya, banyak amalan yang boleh kita buat untuk mendapat kemurahan rezeki..bergantung pada individu..kalau rajin, lebihkan amalan..Allah tidak memerlukan manusia walau sedikit pun..hanya manusia sahaja yang memerlukan Allah..bayangkan kita tidak mendapat udara untuk beberapa minit..berapa lama kita boleh hidup? kalau kita tidak mendapat air atau makanan, kita mungkin boleh bertahan selama beberapa minggu..udara itu memang di luar jangkauan manusia..tidak boleh dicipta langsung walau sehebat mana sekali pun manusia itu..Maha Agung ciptaan Allah..

Maka, aku kongsikan amalan murah rezeki yang aku tahu dan aku dapat dari blog yang aku pun dah tak ingat yang mana satu..

1. Amalkan membaca surah al-Waqiah

"Sesiapa yang membaca surah al-Waqiah pada setiap malam, ia tidak akan ditimpa kefakiran"
(Riwayat daripada Ibn Mas'ud: al -Azkar, al-Jami al-Soghir)

2. Ayat seribu dinar

Ayat ini memang paling popular..sebab apa? kalau kita perhatikan, ayat ini banyak digantung di kedai-kedai mamak untuk menjadi pelaris rezeki..kalau kita perhatikan maksud ayat ini, Allah akan memberikan kita rezeki dari jalan yang tidak disangka-sangka..apa yang penting, kita perlu yakin dengan kekuasaan Allah..sesungguhnya kita ini hanya manusia yang lemah..

3. Doa-doa murah rezeki

Berikut aku kongsikan himpunan doa yang boleh diamalkan di samping kedua-dua amalan di atas:


Aku memang amat terkesan sangat-sangat dengan doa yang paling akhir ini..menunjukkan bahawa kita sangat bergantung harap kepada hanya Allah sahaja dan bukan selain dari-Nya..

p/s: semoga bermanfaat!

5 comments:

  1. Thanks for sharing kak zura!=))

    ReplyDelete
  2. tq tok hadiah besday yg best ni.hehe.appreciate sesgt..mintak share yer...

    ReplyDelete
  3. akak yang hadis first tu silap taip sikit la..hehe, bukan kekafiran, tapi kefakiran..anyway, thanks 4 sharing, sharing is caring!
    -Ringan-

    ReplyDelete
  4. Tq so much for dik sharing amalan. Very informative.

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah.. doakan sy dpt sambung belajar dan dipermudah segala urusan sebagaimana kak zura dipermudah jalan. amin

    ReplyDelete