Monday, July 19, 2010

NCG 2010

Hmm..mesti ada yang tertanya-tanya apa kebenda lah NCG tu kan? Untuk pengetahuan semua, NCG tu membawa maksud National Conference and Games..NCG ni diadakan among Malaysians kat OZ..tahun ini, Canberra menjadi tuan rumah..Canberra mewakili ACT (Australian Capital Territory)..so, state lain macam Victoria (Melbourne), South Australia (Adelaide), Western Australia (Perth), New South Wales dan Queensland pun turut menyertai NCG kali ni..banyak games yang dipertandingkan..antaranya futsal, badminton, bola tampar, boling, bola jaring, bola keranjang, ragbi, frisbee, ping pong, etc..banyak sangat games nya, letih aku nak menaip..haha

anyway, aku pun salah seorang peserta NCG..aku mewakili ACT untuk boling, badminton (double) dan juga futsal..untuk boling..hmm no komen..teruk kitorang nye performance..terutama sekali aku ni hah..I am just not meant to play bowling..sorry my ACT team..I disappoint you guys..huhu..dahlah nak masuk NCG ni kena bayar sendiri..mahal taw..seorang peserta kena bayar 150 dollar..pakej yang aku amik ni termasuk dinner Malaysian night dan yuran penyertaan untuk NCG..nasib baik aku masuk 3 games, jadi berbaloi lah jugak kan..

berbalik pada futsal, team ACT aku ni punyalah rajin praktis..setiap minggu dalam 2-3 kali kitorang turun praktis..mentang2 buat kat ANU sports hall, jadi kitorang kena biasakan diri..kira ada advantage lah berbanding team2 lain..hehe..nasib baik ada guys yang datang train kitorang..kali ni, aku tak amik position striker..orang lain amik tempat aku..huhu..rasa lain macam plak..aku kena jadi defender..nak buat macam mana kan..ikut kan ajelah..masa game, kitorang menang 1, kalah 1 seri 1..semua takut ngan team kitorang sebab kitorang ada striker yang kuat..tapi malangnya tak dapat melangkah ke semi final sebab team lain lagi banyak point..

team yang msk semi pun terkejut kitorang tak dapat masuk..nak buat macam mana..takde rezeki kan? tapi aku enjoy main futsal ni..sampai koyaklah seluar track aku kat lutut sebab jatuh nak defend punya pasal..aku main kat malaysia pun tak pernah koyak2 seluar nih..hmm, habis track aku..huhu


Team ACT yang digeruni..konon nye lah kan




Pose ngan mak2 team mates aka managers..haha

Untuk badminton plak, aku kali ni tak dapat nak main single..ini berikutan ada orang lain yang lebih hebat daripada aku main single mewakili ACT..dan dia jugak bermain mixed double..mula2 dia akan main double ngan aku..tapi syarat2 pertandingan adalah seorang peserta tak boleh mewakili lebih daripada 2 game untuk badminton..maka, aku terpaksa mencari partner lain untuk bermain double..atas cadangan kawan aku, seorang budak undergrad ni aku pilih untuk bermain double dengan aku..nasib baik lah aku sempat jugak praktis sekali aje ngan budak ni beberapa hari sebelum game sebab budak ni sibuk berjalan ke Melbourne..yelah kan tengah cuti winter..

sebenarnya ada 4 team aje yang masuk untuk badminton..so, aku ngan partner aku kalah 2 kali dan menang sekali..tetapi memandangkan satu team dari NSW ni memang kalah semua game, jadi kitorang dinobatkan sebagai pemenang tempat ketiga..ok lah kan..dahlah frust kalah futsal..dapat jugak menjadi pengubat bila dapat medal untuk badminton..

kemuncak NCG diakhiri dengan Malaysian Night..dinner yang diadakan di Hotel Rydges..bertujuan untuk memberi hadiah kepada mereka yang bertungkus-lumus berhempas-pulas untuk game masing2..di samping itu, ada juga 'MASCA Got Talent"..medan untuk menguji peserta yang berbakat dalam apa jua bidang termasuk nyanyian dan tarian..ada yang berduet..ada yang membuat live band..ada yang menari (aku salut team ACT yang membuat tarian hip hop..lain daripada yang lain..you guys rock!!)

dinner kat hotel ni sungguh pathethic..tak sedap langsung makanan dia..nasi goreng and mee goreng yang tiada rasa..tak tau lah chef dia masak guna apa..sedap lagi aku masak aku rasa..tapi dah bayar and sebab lapar gila seharian main badminton dan futsal pada hari yang sama, belasah aje lah walaupun mulut tak berhenti memberi komen..haha..itulah dia orang kita..tau komplen aje lebih..whatever it is, I enjoyed the NCG 2010..

p/s: gonna rock next year's NCG..kat Melbourne..:)


1 comment:

  1. chaiyuk..chaiyuk...chaiyuk.... bukan takat kt mesia je hebat men futsal kt ostolia pn hebat gak ...hehehe thn dpn mesti mng pya r :P

    ReplyDelete