Thursday, June 3, 2010

Makan-makan Part 1

Kali ni aku nak cerita pasal makan2..kat sini, barang makan boleh dikatakan agak mahal..kalau nak dibandingkan dengan UK dulu, kat UK prepared meal is relatively cheaper compared to OZ..I am speaking based on fact taw, bukannya main serkap jarang aje..ok2, aku bagi contoh..kalau masa aku kat Birmingham dulu, fish and chips regular (ikan memang besar dan chips memang melimpah) baru 2 pound..kira murah lah kan..janganlah convert to MYR..kalau convert memang lah mahal..at that time tahun 2006-2007 it was like 6.9 times higher than RM..tp memandangkan aku pun dapat scholarship dalam GBP, jadi ready-to-eat food consider murah lah, betul x? tapi bila kat Canerra ni, satu meal contohnya kebab, coke an fun fries nak dekat 10 dollar..sekarang ni conversion to RM is like 3 times..so, satu meal RM 30..tu baru lunch taw..tak termasuk dinner..jadi, logik tak bila aku cakap makanan kat sini mahal? logik kan? hehe..

Makanya, memandangkan semua makanan boleh dikatakan mahal, aku telah mengambil keputusan untuk memasak..satu keputusan yang sangat bijak..hihi..jadi, hari2 aku akan masak sebab tak nak membazir duit untuk makanan yang boleh aku kategorikan sebagai ‘mencekik darah’..aku kat Malaysia jarang masak sebab balik rumah pun dah lambat..lagi plak yang makan nanti aku ngan abang aku aje, jadi lebih ekonomi kalau beli kat luar..tapi dalam keadaan darurat macam aku ni (belum lah darurat lagi aku nih..saja over!), aku telah mempelbagaikan resipi makanan untuk mengelakkan kebosanan..

Jadi, aku kongsikan antara sajian yang aku dah masak setakat ni..makanan orang bujang aje pun..taklah sedap mana..tapi kira lepas lah untuk makan..sedap tak sedap belakang kira..so, yang pertama sekali aku nak kongsikan adalah:

1. Roti John


Ini kira paling simple..beli aje roti hotdog..pastu beli minced beef..minced beef ni selepas dicuci, bubuh serbuk kari sikit and gorengkan dalam kuali..tak perlu lama..agak2 bila daging dah masak, ketepikan..sambil tu, bawang besar dipotong dadu..layukan dalam kuali bersama sedikit minyak..pastu angkat..pukul 2 biji telur..bila dah kembang, masukkan daging bersama bawang tadi..bila minyak dah panas, masukkan campuran telur bersama daging..ikut lebar roti..(roti just potong separuh)..tepekkan roti di atas telur tadi..bila agak2 dah masak, terbalikkan roti..sapukan mayonis bersama sos cili dan sedikit kobis yang dipotong halus..untuk menu tambahan, aku bakarkan kentag dalam oven..so, apa tunggu lagi, jemput makan!

2. Kuetiau goreng

Goreng kuetiau ni pun mudah aje..ikut selera masing2..macam aku, aku guna kicap, sos ikan, cili boh, udang, taugeh, telur, kucai..yang tak best nya, kat sini aku tak jumpa kicap kipas udang yang botol kaler merah tu..jadi, kicap yang aku beli kat Woolworth’s tu agak kureng rasa dia..tapi nak buat macam mana kan? nama pun perantau..asal ada rupa macam kuetiau goreng, aku layan aje lah…boleh lah diterima akal kuetiau ni walaupun aku rasa akan jadi lagi sedap dengan kicap kipas udang tu..huaaa!!

3. Pizza @ roti ekspres

Ini adalah satu lagi konsep makanan malas..janji perut diisi..itu yang paling penting kan!haha..untuk ini, guna aje dua keping roti..isi ayam tu dah kena bakar awal2..aku beli isi ayam halal yang dah siap marinade..senang keje kan? J aku sapukan roti tu dengan pes tomato..pastu aku bubuh isi ayam yang dah dibakar tadi dan aku taburkan keju..kalau nak lagi sedap, boleh letak cendawan dan lada benggala (aku tak makan, jadi tak payah letak)..selesai semua tu, bakar dalam 10 minit dalam oven..pastu makan lah..apa tunggu lagi?

4. Belgian chocolate pudding

Haa, amacam? menarik tak? dalam banyak2, ini lah yang paling senang sekali..nak tau kenapa? sebab nya, yang ni aku tak buat pun..perasan pandai masak desert..aku terer bab lauk pauk aje..hihi..yang ni nama dia adalah Steamed Belgian Chocolate Pudding..aku beli dari Aldi..murah aje..4 dollar dapat 2 kalau tak silap aku..arahan dia paling mudah..bukak foil, dan panaskan dalam microwave selama 30 saat..pastu terbalikkan..kan aku dah cakap tadi..senang kan? hehe..bijak, bijak..

So, setakat ini ajelah resipi yang aku leh kongsikan..lain kali kalau aku masak yang sedap2 (konon nye lah kan), aku upload lagi..

p/s: nak tak nak aku terpaksa masak..kalau tak, mau nye duit scholarship aku tak cukup..huhu

3 comments:

  1. sedapnye roti john ngan pizza xpress tue... pos xpress ke cnie ar cik zuera.. ngehehe

    ReplyDelete
  2. nk ke timah? nnt sy pos gune dhl..dlm 2 hr smp..tp ble smp dh berkulat..nk ke? hehe..

    ReplyDelete