Tuesday, June 22, 2010

Makan-makan Part 2

Cepat sungguh masa berlalu..kat OZ dah pun masuk musim sejuk..ramai orang tanya aku takde salji ke kt Canberra..walaupun suhu kat sini agak ekstrim berbanding bandar lain kat OZ macam Melbourne atau Sydney (dah beberapa hari minggu lepas kalau tak silap aku suhu waktu malam mencecah sehingga -5 degree Celcius), aku masih berharap agar salji akan turun juga..tak taulah doa aku makbul ke tak..tapi macam masa aku kat Birmingham dulu, dapat jugak aku merasa salji yang turun selama 2 hari..harap2 salji akan turun di Canberra tahun ini..

Memandangkan sekarang ni musim sejuk, kali ni aku nak kongsi lagi beberapa hidangan yang aku masak kat sini..nama pun perantau..jadi kalau tak masak, memang kebulur lah jawabnya..

1. Mee kari
Mee kari ni dari haritu lagi aku teringin nak masak tapi malas sungguh sebab tak cukup bahan..then ms beli groceries ritu aku tengok udang fresh agak murah..aku pun dah lama tak makan udang..maka, dapat lah aku masak mi kari bersama udang..walaupun takde kerang..huhu..boleh lah kan..masakan orang bujang..


2. Nasi lemak
Nasi lemak ni plak memang aku dah lama nak masak..ni pun terpaksa masak sebab aku ada hadiri satu majlis anjuran malaysian society kat ANU beberapa minggu lepas..diorang jamu nasi lemak tapi nasi lemak tu agak 'kureng' rasanya..maka semangat aku terus meluap-luap untuk masak nasi lemak..alhamdulillah menjadi..kwn Cina aku yang dah pindah Sydney ritu pun ckp best..terutama sambal udang..aku iya kan ajelah..walaupun sedap (perasan!), still x leh lwn nasi lemak Ujong Pasir..huhu..how i miss that nasi lemak..:(


3. Mee ladna
Aku sebenarnya tak berapa gemar mee dengan apa jenis kuah kecuali mee kari..tapi ritu kawan aku yang aku tumpang rumah dia tu ada masak mee ladna lepas kitorang training futsal..senang aje aku tengok dia masak mee ladna..so, memandangkan ada lebihan dari mee kari yang aku buat mula2 tu, aku pun try masak mee ladna ni..oklah kan..something different..taklah bosan bila makan menu yang sama aje hari2..


4. Puff sardin
Yang ni plak aku cedok dari mamafami kat fotopages dia..paling sempoi..aku yang tak pandai buat pastry pun berjaya dengan cubaan kali pertama..hehe..senang aje..gune roti paratha jenama kawanku tu..tak payah nak uli guna tepung ke apa..dah ada kemudahan..nak buat apa susah kan diri kan..hehe..bijak, bijak..


5. Bruschetta
Dalam banyak2, ini yang paling mudah sekali..tu pun sebab aku browse ada blog sorang mamat nih untuk resipi..tiba2 come across dengan ni..bruschetta ni sebenarnya from italy..tak payah susah2..guna aje french loaf..aku beli yang half loaf tu dan potong kecik2..then aku sapukan tomato puree atas roti tu...lepas tu aku letak sardin yang dah dicampur dengan bawang merah yang dipotong dadu..then, taburkan capsicum dan akhir sekali, shredded cheese..lepas tu, masukkan dalam oven sampai cheese cair..lepas tu, apa tunggu lagi..makan lah..hehe

p/s: kadang2 aku sampai xde idea nk msk apa sebab aku msk nasi weekend aje..huhu

5 comments:

  1. sedap x yg last skali tu,bruschetta??? nampak gorgeous aje....post sikit kat sini..buat kelapaq aja diva ni..best2..gamba cantik2...ni nak blaja ngan mu ni...bestnye...fewitt..

    ReplyDelete
  2. arghhh..nasi lemak ujong pasir!!!!!!!!
    nak kena pegi ni..naik moto pon jadilah..hehe..kasi juja jeles..;p

    ReplyDelete
  3. mizi: bruschetta tu paling simple..pos nnt dah berulat plak..x sesuai..hehe

    esah: bestnye ns lemak tu..huhu..tidaaakk!!

    ReplyDelete
  4. nak mee ladna satu..mcm spesel jek...kiki..bebaru ni ada jupe org ujong pasir...zapp..trus tingat nasi lemak ujong pasir...mamat tu ckp popia kat area ctu pon sedap gak...meleleh siot...

    ReplyDelete
  5. anonimus ni pdah..ngeh3

    ReplyDelete