Wednesday, May 19, 2010

OZ here I come!!




Hari ni 19hb Mei 2010..diam x diam, ini bermakna aku telah berada di Australia (lebih tepat lagi di Canberra) selama 17 hari..cepat sungguh masa berlalu..macam baru semalam aje aku menjejakkan kaki ku di airport Canberra ni..

Mengimbas kembali kenangan di Malaysia hampir 3 minggu lepas..aku telah dihantar ke airport oleh saudara mara ku...kali ini tak seramai masa aku first time fly ke UK utk master dulu (tahun 2006)...ramai sedara sebelah arwah ayah aku kerja dan tak dapat nak hantar..it's okay..diorang kirim doa..itu pun dah cukup bagi aku..this time around family mama aku aje yang hantar..tak ketinggalan, my best buddy pun dtg gak ngan hubby nye..tq wana and gg..since aku dah ada pengalaman merantau sebelum ni, so aku try kontrol kesedihan..siapa yang tak sedih nak tinggalkan family and friends kan?..3 tahun plak tu..lagi lama dari aku kat UK dulu..

so, aku pun bajet time utk ke gate sbb international departure kne naik aerotrain..dalam 8.30 aku dah bersiap-siap untuk ke gate..bermulalah sesi salam-menyalam..walaupun aku try untuk tak nangis, tapi apa kan daya..air mata ku gugur jua..time salam makcik2,pakcik2, adik, abg and sepupu2 aku sedih..tp still under control..tp bila time nenek and mama aku, sedih sgt..last but not least masa nk say goodbye to my bestfren, wana..lagi lah aku tak tahan..dia pun dah merah2 mata menangis..huhu..thanks to all my families and friends..yang hantar ke airport..yang kirim doa sbb tak sanggup nak hantar..dan juga panggilan dan kiriman sms..i really appreciate it..

selesai sesi salam2, aku bergegas ke gate sbb takut lambat..alhmdllah, aku sampai ke gate tanpa sebarang masalah..dalam flight, aku berlagak biasa..cuba menenangkan diri dengan tgk movie yang disediakan..baru aje nk rehat, stewardess serve makanan plak..dahlah kat klia aku dah melantak burger McD (double McChicken lagi sbb terliur tgk iklan hari2 kt tv)..tapi rezeki jgn ditolak..aku makan gak walaupun sikit..habis makan, aku tonton filem..habis satu filem aku terlena walaupun asyik terjaga sebab rasa tak selesa..yelah, kerusi aje pun kan..bukan nye katil..what do I expect kan? hehe..mengada sungguh..

so, selepas mengharungi perjalanan selama 7 jam, aku pun tiba di Melbourne International Airport..ini bukan destinasi aku..aku transit kat sini sebab aku kne tukar domestic flight plak untuk ke Canberra…aku sampai Melbourne dalam pukul 7.30 pagi and next flight aku pukul 11.30 pagi..sementara menunggu, ada lah beberapa kali aku terlelap walaupun aku sgt takut kalau hilang barang masa terlena tu..alhamdulillah, barang2 aku selamat..dalam pukul 9 pagi, sepupu aku di Melbourne call..aku pun terlupa yang aku buat roaming..dahlah aku baru top-up..tak pasal2, habis terus top-aku rm 30 tu..huhu..

flight dari Melbourne ke Canberra tak lama..dalam sejam aje..kalau berkereta, ambil masa 8 jam..jauh tu..macam dr KL nak ke Kelantan..sampai aje aku kt Canberra, kwn aku dah tunggu..nasib baik dia ada..aku tumpang rumah dia dkt City..segan siot..dhlh menumpang rumah orang..makan semua dia yang masak..siap bekalkan untuk aku bwk pegi uni aku..hish tak taulah mana nak letak muka..dhlah aku tak dapat tempat menginap lagi, jadi nak tak nak aku tebalkan muka menumpang rumah dia..kalau sehari dua hari, taklah aku segan sangat..ni sampai 10 hari aku stay kat rumah dia..aku ni kan penuh dengan sifat pemalu..(uwekk…nak muntah!! haha)..whatever it is, thank you so much wawe..aku sgt2 terhutang budi ngan ko..semoga Allah yang dapat bls jasa baik ko tu..

pejam celik, pejam celik, aku pun dah pindah ke hostel uni dua hari lps..lega sikit bila dah pindah ni..cuma semalam aku buat misi..pergi beli barang dapur kt Belconnen..aku naik bas dan berjalan kaki..sejak aku dtg, aku dh turun 2 kg sebab byk sgt berjalan..yelah kalau kt Malaysia, jgn harap lah aku nak berjalan..dahlah berkereta, panas..takde makna aku nak menyusahkan diri..tapi bila dah kt OZ ni, aku kena lah berdikari..no cars..only bus and my two strong legs..haha..so, smlm aku Berjaya dgn misi membeli barang dapur walaupun aku terpaksa pergi 2 kali sebab kudrat aku ni tak mengizinkan untuk pergi satu trip..bayangkan, tangan aku sampai merah2 dan terpaksa berhenti byk kali sebab barang2 banyak sgt..whatever it is, aku dah ada kettle, periuk nasi, wok, beras dan bermacam2 lagi..pendek kata, aku dah masak lah nasi goreng tadi..hehe..

bilik aku skrg ni ok..kira luas gak..boleh lah 4 org dewasa tidur kt lantai..cuma yang x best nye sebab aku kena share dapur ngan kitchen..housemate aku sorang dari Mexico, sorang dari OZ and sorang dari Malaysia (Cina)..nasib baik semua female..setakat ni, semua baik2 lagi..tataw lah lps ni klu diorang tunjuk taring kan..mintak dijauh kan lah kan..

apa2 pun, I am well and good here..I am adjusting fine walaupun cuaca agak sejuk..siang dalam 14 degree and malam mencecah 4 degree..sejuuukk..

p/s: kalau kat Malaysia, pasang air-cond leh bukak tutup..kat sini sejuk takde suis..nasib baik ada heater..

2 comments:

  1. Kite cop tempat nk tido kt lantai luas yg leh muat 4 org tuh tau!! COPP!!!

    ReplyDelete
  2. ok2..akak cop kan tmpt utk wana k..dun worry dear..hehe

    ReplyDelete