Thursday, May 20, 2010

Cetek nya pemikiran

Aku pi lab minggu lepas..ada sorang student PhD dari India sama2 gak wat keje lab die kat situ..dia ni leh tahan gak..kaki borak..semua benda dia nak borak..ok lah kan..daripada senyap aje macam tunggul kayu..so, aku ni pun layan kan aje lah..yelah orang baru kan..kenalah tunjuk baik..hehe..

aku pun borak punya borak dengan dia ni..tetiba dia tanya aku soalan.."since your parents are not around, you don't have to wear your scarves right?" terdiam aku sejenak..sampai begitu sekali persoalan yang dia lontarkan kat aku..then, aku jawab balik kat dia.."I don't wear the scarves because of my parents, but I wear it because of God"..yelah, aku ni kalau pakai tudung sebab orang, dah lama dah aku tak pakai..tapi menutup aurat tu kan kewajipan seorang muslimah..so, tak kira lah kat mana pun..dekat ngan family ke tak..yang wajib tetap wajib..aku pun tak salahkan dia..aliran pemikiran dia tak sama..even dia sendiri pun cakap kat aku yang dia meskipun beragama Hindu, dia pun tak amalkan segala adat yang tok nenek moyang dia suruh buat..itu terpulang lah kan..zaman moden lah kata kan..

pasal si India ni aku tak lah amik pot sangat sebab dia ni bukan Islam pun..tapi yang membuat kan aku rasa agak menjengkelkan bila ada orang Islam yang tak amik kisah pun bab halal haram dalam makanan..aku baru berkenalan ngan sorang budak Iran kat UC..(uni of Canberra)..gaya nya moden..aku ingatkan bukan Islam..tapi dia sendiri bagitau aku dia seorang Islam..satu hari tu, aku pi lunch ngan dia bersama supervisor aku dan student PhD India tu..aku makan lah bekal yang aku bawak..yg si Iran ni pi beli makanan..dia beli fish and chips kalau tak silap aku..mahal..10 dollar..baru lunch..lum masuk dinner..anyway, lepas makan si Iran ni tanya aku.."Do you eat halal food?" aku pun jawab, "Yes, of course.I only eat halal food"...aku pun happy lah sebab ada jugak geng..nanti senang nk cr mkn sama2..tp belum sempat aku nak bergumbira, si Iran ni tambah,"I eat halal food, but sometimes I do eat pork.Pork taste a bit different from chicken"..

Astaghfirullahalazim..terdiam aku..masya-Allah..apa nak jadi dengan orang Islam sekarang ni? punyalah amik ringan bab makan..kan akan jadi darah daging..nanti gelap hati, susah nak masuk ilmu..bukankah Islam menganjurkan umatnya untuk memakan dari sumber yang halal? ada hikmah nya Allah melarang kita makan babi..bukan suka2..tapi biasalah adat manusia..lagi dilarang, lagi nak cuba kan..

p/s: terpulanglah pada individu..sekadar peringatan..



No comments:

Post a Comment