Saturday, May 29, 2010

Untuk kesekian kali nya..

Aku tak tau nak komen apa..benda ni bukan first time berlaku kat aku kat OZ..malahan kat Malaysia pun dah banyak kali..sampai aku pun tak ingat berapa kali dah benda ni jadi…benda ni berkaitan dengan persepsi orang..bukan aku saja2 reka..serius tak tipu..

Sebenarnya, ini pasal umur aku..aku takde niat nak berlagak ke apa, tapi sekadar berkongsi pengalaman aku..macam mana nak mula eh? masa aku mula2 sampai OZ haritu kan aku pi main futsal..sebelum mula tu biasalah ada sesi perkenalan..sama2 tak kenal, jadi kenalah kenalkan diri..masa tu aku dengan Wawe, kwn yang aku tumpang umah dia masa mula2 kat OZ ni..kitorang berkenalan dengan sorang Singaporean Chinese..nama ringkas dia Mel..nama penuh dia jangan tanya aku sebab aku sendiri pun x tau..biasalah kan, lepas tanya nama orang ASIA terutamanya memang suka tanya umur..so, as expected, dia tanya umur kitorang..kitorang pun jawab lah tahun ni masuk 29 thn..lepas tu, si Mel ckp,”You guys don’t look like 29”..aku hanya senyum..nak cakap apa lagi sebab memang dah selalu jadi macam tu..

Ok2..mungkin ada yang senyum aje bila baca situasi pertama tadi kan..ni aku nak cerita plak situasi kedua..aku kan baru pindah masuk uni accommodation..so, macam biasa, tak leh nak sombong dan buat hal sendiri aje..nama pun hidup bermasyarakat, jadi kenalah berkenalan antara housemate lain..aku masih x jumpa lagi dengan housemate OZ aku..tataw mana dia pi..yang pastinya mungkin ke rumah kakak dia yang ada dekat uni accomodtion jugak..so, housemate mexico aku mcm biasa tanya soalan2 untuk beramah mesra..soalan wajib pasal umur dia lontarkan kat aku sebab mungkin terkejut aku datang sini atas tiket untuk buat PhD..yelah mungkin dia bajet dia yang paling advanced sebab dia buat master and housemate aku yang lain buat degree aje..aku pun macam biasa jawab dengan sejujurnya berkenaan umur aku..sekali lagi, dia terkejut dengan jawapan umur aku..macam situasi pertama tadi, dia pun sealiran pendapat dengan Mel tadi..tak percaya yang aku akan mencecah 29 tahun..seperti biasa, aku hanya tersenyum..malas untuk menidakkan pendapat majority..haha

Kalau tadi dah ada dua situasi, kali ini situasi ketiga masih dengan housemate aku jugak..tapi kali ni dengan housemate Malaysian Chinese aku tu plak..soalan2 lazim memang tak lekang dari mulut dia..aku layan kan aje..bab umur, dia tanya aku..aku dengan selamba jawab lagi macam biasa..nak buat apa tipu umur kan..age is just a number..reaction dia plak macam ni..”What? You are going to be 29? You look like 24..”

Ada satu lagi situasi..yang ni baru aja berlaku tadi..aku pi main badminton pagi tadi..ada training..diorang nak aku main untuk double plak walaupun haritu aku dah pi trials untuk single and aku kalah..rupa2nya, doubles yang patut main tu tarik diri sebab ada hal..maka nya, aku dipanggil untuk menghadiri latihan..saya yang menurut perintah..masa training tu semua cina dari Malaysia..lelaki ada 5 dan sorang aje perempuan (dia ni lah yang kalah kan aku masa trials haritu)..dan satu2nya wakil tunggal lelaki melayu ada jugak kat situ..dia ni masa trials haritu datang jugak..tapi sombong gila..tak tegur pun..tadi dia sorang2..tak ada orang nak praktis ngan dia..so, bila dia nmpk aku datang, terus dia cakap ‘jom main’..aku baru nak warm-up and aku cakap ok..nak jugak dia tegur sebab haritu dia tak cakap melayu pun..dahlah muka macam melayu celup..habis training, aku tanya nama dia..tak best lah kalau praktis sama2 tapi tak tau nama kan..sebab yang Chinese guys tu semua nama dalam poket aku..hihi..nama budak tu Amran..then aku cakap nama aku..aku suh panggil ‘Kak Zura’..dia pun pelik..kenapa panggil kakak? aku cakap aku buat PhD kat UC (Uni of Canberra)..dia tanya umur aku berapa..aku bagitau tahun ni 29..dia pun terkejut..kan aku dah kata..semua orang tak percaya yang aku ni dah nak masuk 29.. well, nak buat macam mana kn? mungkin fizikal aku yang agak rendang ni membuatkan aku tak nampak macam usia sebenar aku..ke penampilan aku? entahlah..aku pun musykil jugak..aku sama aje macam orang lain..masih pakai tudung, berseluar jeans, dan berjaket..

Itu yang aku cerita semua tadi tu berlaku kat OZ..kat Malaysia pun banyak kali jugak jadi macam tu..aku pun sampai dah tak ingat dah...satu yang aku paling ingat..masa tu aku nak pi cuci gambar..dekat taipan subang..aku nak cuci gambar pasport kalau tak silap aku…sekarang ni kan teknologi dah canggih..jadi masa untuk develop gambar memang sangat cepat..tokeh tu cakap boleh amik terus tapi kena tunggu dalam 10 minit..aku pun setuju sebab aku memang nak guna gambar tu esok..sementara menunggu tu, ada amoi ni jual brooch kat depan kedai gambar ni..aku pun saja aje tengok2 walaupun aku memang tak ada niat langsung nak membeli..

Amoi: Tengok dulu adik ini brooch..

Aku: Takpa lah..saya tengok2 dulu..saya tak bawak duit lah..(memang betul pun..duit dalam wallet aku tinggal RM5..nak beli apa dengan duit sebesar itu?)

Amoi : Takpa lah dik..tengok dulu..kalau minat boleh beli..lu duduk mana?

Aku: Saya duduk dekat sini..USJ5..

Amoi: Oh, manyak dekat (dengan slang cina dia)..takpa, tengok2 dulu..mana tau kalau adik mau beli hadiah untuk teacher’s day ka..

Aku: Teacher’s day??? Saya sudah keleja owh.. (yang ni aku memang tak leh tahan..dia ingat aku budak sekolah menengah ke? huhu?)

Amoi: Aiyyaah..lu sudah keleja? wa ingat lu baru form 3 oh..

Aku hanya mampu tersenyum untuk kesekian kali nya..dalam banyak2 situasi, ramai yang cakap aku ni macam student undergrad..yang tu takpe lagi..aku leh terima..tapi bila dia cakap aku macam form 3, huhu..masa aku matrik pun ada makcik ni nak suruh aku panggil kan anak dia..(aku matrik kat seri puteri..sekolah asarama penuh memang macam tu..terutama time weekend..ramai lah makcik2 yang mintak tolong panggilkan anak diorang)..aku pun cakap aku tak kenal anak dia..tapi aku taulah blok mana..dia kata takpelah..nanti dia mintak orang lain tolong panggilkan..pastu dia tanya aku form berapa..aku cakap aku matrik kat situ..die geleng kepala sebab ingat aku ni baru form 1..

Ish ish..tak kelakar kot..apa yang aku leh buat dengan penampilan aku ni supaya sesuai dengan usia aku? ah, malas lah aku nak pening2 kepala..bagus apa bila orang cakap kita muda? awet muda kata nya..

p/s: pokok pangkal nya hati..hati kena baik..tak kisahlah muka nampak muda ke tua kan?

4 comments:

  1. cik zuera mmg nmpk muda pon.. kecil molek gtue.. =)

    ReplyDelete
  2. laa sheila..tu pun nk tnye lg..maksudnya, akak ni nmpk muda..haha

    ReplyDelete
  3. orang yg lahir thn 81 nih mang napak muda cik zura...hihihihi

    ReplyDelete