Thursday, March 3, 2011

Selesai juga akhirnya..

Setelah berhempas pulas selama seminggu 'mengerjakan' sampel ikan dari Malaysia, akhirnya berjaya juga aku selesaikan tadi dengan jayanya..kesemua 112 sampel ikan yang telah siap di'freeze-dry' telah berjaya aku grind menggunakan electric mill..Alhamdulillah, berbaloi penat lelah dan segala konsentrasi yang aku curahkan..mana tidaknya, sejak daripada minggu lepas, aku mula merendam botol dengan acid bath dan kemudian dikeringkan di dalam laminar flow..dahlah hari isnin dan selasa aku sibuk dengan kerja selaku demonstrator lab..maka, hari rabu baru aku berkesempatan untuk memulakan kerja meng-grind sampel ikan..mula-mula aku menggunakan electric mill, aku hanya dapat siapkan 10 sampel dalam masa 4 hingga 5 jam..itu pun sebab aku tak menggunakan teknik yang betul..mill menjadi panas dan aku terpaksa menunggu mill menjadi sejuk sebelum boleh menggunakannya kembali..

Electric mill

Mungkin melihat aku berhempas-pulas menggunakan mill, Frank (lab manager di lab aku yang sangat baik hati) menunjukkan aku cara untuk mengelakkan mill menjadi panas..kerja aku menjadi bertambah efisien..aku dapat menyiapkan 5 sampel dalam 1 jam..peningkatan yang sangat signifikan..thanks a lot Frank!

Itu pun, aku memang duduk dan tidak bergerak langsung dari tempat duduk selama 4-5 jam setiap kali memproses sampel untuk mengelakkan pembaziran masa..sehinggakan lab mate aku dari Amerika tadi menegur aku, "You seem to be doing this forever. Aren't you going to take a break?" Mana tak nya..dia aku tengok beberapa kali keluar masuk lab..aku juga yang menjadi penunggu setia..tahan kencing, tak lunch semata-mata untuk menyiapkan kerja..kedua-dua supervisor aku pun asyik menegur aku, "You are 'killing' yourself"..haha..memang busuk sangat sampel ikan, udang dan sotong tu..aku dengan tak pakai mask selamba sahaja grind semua sampel..kesian labmates aku sebab terbau sekali..tapi nak buat macam mana kan..tak ada tempat lain..sorry mate!

p/s: esok aku plan untuk berehat di rumah sebab target achieved..minggu depan sambung proses digestion pulak..


No comments:

Post a Comment