Sunday, February 27, 2011

Bebas bergerak..

Alhamdulillah, syukur ke hadrat Ilahi..minggu lepas, aku telah berjaya membeli kereta second hand atas bantuan Uncle Lan (landlord rumah yang aku sewa sekarang ini)..aku tak sangka pula dapat beli sepantas itu...mana tak nya, baru 3 hari aku di Canberra dan menyuarakan pendapat untuk membeli kereta second hand (itu sahaja yang aku mampu buat masa ini), terus pagi Sabtu lepas Uncle Lan meneliti iklan di dalam Classifieds dan terus membuat panggilan telefon..dahlah pagi Sabtu itu aku masih sedap tidur..tiba-tiba aku dikejutkan oleh Auntie Anoi dengan bunyi ketukan di pintu bilik..auntie cakap uncle nak ajak tengok kereta..aku dengan terpisat-pisat terus berjumpa uncle yang rupa-rupanya sudah membuat senarai kereta yang sesuai dengan bajet ciput aku..

Destinasi pertama kami pagi Sabtu itu adalah Spence..tak jauh pun dari rumah..kira-kira 20 minit perjalanan, kami tiba di rumah empunya kereta dengan bantuan GPS jenama Tom Tom..first time dengar brand GPS ni, nak tergelak pun ada..sebab tak pernah dengar..kalau Garmin tu memang glamor lah kan? apa pun, setibanya kami ke destinasi, seorang perempuan dalam lingkungan umur 60-an menyambut kedatangan kami..tanpa berlengah, uncle menyuruh aku memandu kereta tersebut untuk test drive..setelah 5 minit memandu, uncle pula membuat test drive..sekejap dipandu laju, sekejap dipandu perlahan..sekejap dicuba brek kecemasan..setelah berpuas hati dengan kondisi kereta, kami menanyakan harga..perempuan itu mendapat arahan dari suaminya bahawa harga hanya boleh dikurangkan setakat 50 dollar..aku menggunakan reverse psychology..aku meminta pengurangan sebanyak 100 dollar dengan alasan aku masih belajar dan perlu banyak duit untuk perbelanjaan lain..perempuan tua itu yang teragak-agak memberi kebenaran menelefon suaminya untuk meminta izin..alhamdulillah, apabila mendengar bahawa kami akan membayar secara tunai, si suami terus bersetuju..

Akhirnya, kereta tersebut menjadi milik aku dengan harga 1300 dollar..jimat aku 100 dollar..aku memang sangat beruntung kerana rego kereta itu (rego=pendaftaran kereta secara online) masih valid selama setahun..sebenarnya kalau nak diikutkan, harga kereta aku 500 dollar sahaja kerana rego kereta bernilai 752.40 dollar..memang rezeki aku..ada sesetengah empunya kereta yang menjual kereta dengan rego yang berbaki 2 -3 bulan dan menjadi tanggungjawab pemilik kereta yang baru untuk memperbaharui rego sendiri..

Senang aku pergi ke lab sekarang ini..aku sudah tidak perlu menunggu bas yang mana aku memerlukan 1 jam untuk ke school berbanding dengan 10 minit jika aku memandu kereta..aku pun boleh balik lewat dari lab tanpa perlu risau ketinggalan bas..




p/s: bergumbira dengan kereta 'baru' beli..hehe







3 comments:

  1. wah bestnya de kete sedirik kt sana nati leh lah akut kanggaroo sekor dua wat lik umah...hehehe

    ReplyDelete
  2. haha..x muat nak agkut kangaroo..angkut koala muat..hik

    ReplyDelete
  3. klu de rezeki sampai ostolia leh lh cik zura bw jln2 nek kete omputih pusing ostolia tgk kangaroo kn..hehehe

    ReplyDelete