Wednesday, July 20, 2011

Cara baru aku ke sekolah..

Hmm, aku sekarang dalam proses menjual kereta Daihatsu Charade berwarna turqoise aku itu..sungguh tidak ekonomikal langsung untuk aku terus menggunakan kereta itu kerana walaupun aku baru sahaja membeli dan menggunakannya hampir 5 bulan, aku telah membelanjakan sejumlah 800 dollar Australia hanya untuk kos membaiki kereta tersebut..2 minggu pertama aku guna, aku terpaksa tukar ekzos baru berserta dua tayar belakang untuk membolehkan aku melepasi ujian kelayakan kereta bagi proses penukaran nama..bulan Mei lepas, aku tukar master brake cylinder yang baru..tak pernah lah aku tau apa benda master brake cylinder tu..itu pun, spare part tersebut aku beli menerusi ebay Australia yang jauh lebih murah berbanding harga pasaran..bayangkan, aku beli di ebay melalui peniaga yang berasal dari Australia dengan harga $157..semua kedai kereta yang ada di Belconnen dan sekitar city aku survey semuanya mahal..julat harga dari $280 hingga $400..itu belum termasuk upah pasang..nasib baik Uncle Lan ada pomen yang bersetuju untuk memasangkannya untuk aku..

Memandangkan kereta aku asyik buat hal (almaklumlah kereta aku ini sudah 'berusia'-dah 20 tahun umurnya), aku mengambil keputusan untuk menjual sahaja kereta ini..aku sudah tidak sanggup untuk mengeluarkan belanja yang tidak sepatutnya..kos spare part kereta di Australia sangat mahal..ini pun, kereta aku mengalami masalah alternator sekarang ini..mungkin kereta aku merajuk sebab nak kena jual..entah berapa pula kos nak baiki itu..lantas, aku membeli skuter yang harganya lebih kurang dengan harga kereta aku itu..meskipun agak mahal, skuter ini dijaga dengan baik..aku adalah owner ketiga..skuter ini akan berusia 5 tahun oktober ini..kilometer juga masih rendah..baru 13000 km..skuter juga diservis setiap 3 bulan sekali..maka, aku yakin dengan pelaburan aku membeli skuter ini, aku akan dapat berjimat untuk jangka masa panjang..lagipun aku akan berada di Canberra lagi 2 tahun..takkan aku nak habiskan wang aku hanya untuk kos membaiki kereta!

Maka, secara rasminya, aku telah membawa skuter ke sekolah pada hari Isnin buat pertama kalinya..seronok juga naik skuter..tak perlu ke tepi seperti di Malaysia..di sini, skuter atau motor dianggap mempunyai hak yang sama di jalan raya seperti pemandu kereta..aku bebas untuk menunggang di lane biasa..sejuk, memang tak payah cakaplah..aku siap memakai glove, scarf sebagai protection tambahan untuk melawan kesejukan winter di Canberra yang diakui antara negeri di Australia yang paling sejuk ketika musim winter..yang menariknya, aku baru sahaja membeli helmet baru semalam..helmet yang aku rasakan sepadan dengan jiwa aku dan sedondon juga dengan warna skuter aku..hehe..helmet yang aku dapat daripada owner sebelum ini agak besar meskipun saiznya XS..dahlah helmet tu full face, susah aku hendak memakainya..kena buka cermin mata dulu baru boleh pakai..dengan helmet baru, aku sarungkan sekali sahaja..cermin mata pun aku tak perlu buka..senang sikit..

Scooter aku yang sedondon dengan warna helmet..hehe

Meskipun sejuk untuk membawa skuter winter ini, aku tabahkan hati..lagipun tak lama lagi dah nak masuk spring..dah tak sejuk sangat nanti..yang penting, aku dapat berjimat dan tak perlu pening fikir pasal kereta..cuma sekarang ini, aku perlu mencari buyer untuk kereta aku itu..

p/s: harap-harap adalah yang berminat untuk membeli kereta Daihatsu Charade aku itu..Amin

No comments:

Post a Comment