Thursday, February 17, 2011

Setelah sekian lama..

Dah bersawang dah blog aku ini..tak sedar yang aku rupanya sudah 2 bulan lebih tak update..punyalah seronok balik Malaysia sampai aku tiada masa langsung untuk menulis..ada-ada saja rancangan bersama keluarga dan sahabat handai..mana tidaknya, balik-balik sahaja aku membantu makcik aku menyiapkan persiapan perkahwinan sepupu..memang aku sibuk..kalah pengantin..haha..majlis sebelah perempuan pada tanggal 25 Disember, yang majlis sebelah lelaki pula 1 Januari..selesai majlis, aktiviti aku sudah kurang sibuk..hanya meluangkan masa balik Melaka untuk berjumpa keluarga terutamanya mama, baby, nenek, lang dan ahli keluarga lain..sempatlah aku stay 2 minggu di Melaka..nenek dan lang pun cukup gembira bila aku tidur di rumah nenek selama 4 hari 3 malam..selebihnya, aku berjumpa saudara-mara dan juga teman rapat..sempat juga aku menjenguk anak angkat aku yang sudah semakin chubby..:D

Paling menarik, kali ini aku berpeluang bercuti bersama keluarga ke Universal Studios, Singapore..percutian yang tidak dirancang..memang betul-betul last minute..selalunya, kalau dirancang, jarang yang jadi..alhamdulillah, berbaloi percutian ini..merapatkan lagi silaturrahim antara kami sekeluarga..


Sekejap sahaja aku rasa cuti dua bulan ini..semalam, aku sudah selamat sampai di bumi Canberra, 'kampung halaman' aku untuk 2 tahun 3 bulan berikutnya..punyalah ramai manusia di Melboure Tullamarine Airport..sejam lamanya aku terpaksa berdiri untuk custom clearance..siap ada anjing pengesan yang dibawa oleh pegawai kastam kerana terlalu ramai orang mendarat serentak..nasib baik anjing itu hanya lalu di sebelah aku tanpa berbuat apa-apa..ada orang yang anjing itu jilat dan tarik beg..hikmahnya, kerana terlalu ramai orang sehinggakan pihak kastam hilang kawalan, beg aku yang mengandungi makanan seperti ikan bilis, maggi kari, shuttlecock langsung tidak diperiksa..malahan pegawai hanya mengecop kad dan membiarkan sahaja aku melepasinya tanpa bertanya apa-apa..alhamdulillah..

Harapan aku, semoga aku dapat kembali fokus kepada sampel dan projek PhD aku yang telah ku 'ignore' sepanjang aku berada di tanah air ku yang tercinta..cukup tidak suka apabila terpaksa kembali ke rutin asal menjadi pelajar..

p/s: reality check..

No comments:

Post a Comment