Thursday, August 15, 2013

Salam Lebaran 2013

Assalamualaikum,

      Bersawang sungguh laman aku ini..punyalah sibuk sampai aku tak sempat nak update berita terbaru..apa pun, hari ini 8 Syawal 1434 H. Masih belum terlambat untuk aku mengucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir dan Batin kepada semua yang mengenali diri ini. Ini Syawal keempat aku di perantauan dan semoga tahun hadapan aku dapat beraya di Malaysia. Tak perlu susah-susah pakai jaket..biar berpeluh pulak..huhu..kalau nak ikutkan, sebenarnya ini Syawal ke-5 aku di oversea (termasuk Syawal pertama di UK tahun 2006)..Alhamdulillah, Syawal kali ini disambut dengan meriah sebab aku sempat balik Malaysia beberapa hari semasa Ramadhan apabila stopover dari Spain atas urusan konferens..(nanti aku ada masa aku update cerita Europe..perjalanan yang sangat-sangat mencabar keimanan..fuhh)..maka, apabila balik Malaysia yang aku rasakan sangat singkat itu, aku berpeluang juga untuk membeli dua pasang baju ready-made..selama ini aku hanya menempah baju untuk raya tetapi memandangkan masa amat suntuk, aku hanya dapat beli yang sudah siap dijahit..boleh lah kan daripada tiada langsung..smpat juga aku pergi bazar Ramadhan setelah tak balik raya dari tahun 2010..dapat juga aku berterawih di masjid kat USJ dan Melaka..alhamdulillah..

    So, seperti biasa di pagi raya, aku berserta housemates ke Dewan Merdeka, Kedutaan Malaysia di Yarralumla. Solat sunat Aidilfitri berserta takbir raya dilakukan di sini..memang ini kebiasaan yang merupakan acara tahunan setiap kali menjelang Aidilfitri..usai solat, kami berempat photoshoot (hobi waktu lapang kami..hehe)..cadangan asal nak photoshoot di ANU dekat dengan tasik, tetapi raya kan masa hari bekerja, maka parking sangat penuh..akhirnya kami ke Telstra Tower untuk photoshoot..photoshoot tahun lepas lagi menarik sebab ada cherry blossom yang mekar tumbuh..kali ni agak bosan kerana hanya ada Telstra Tower sebagai backdrop..apa pun, lepas photoshoot, kami ke Rumah Malaysia untuk jamuan raya di rumah Ambassador Malaysia, Dato' Salman..

    Makanan kali ini tidak sebanyak tahun lepas..dapat juga lah merasa juadah yang pelbagai..ada nasi tomato, ayam masak merah, rendang ayam, ayam kurma, satay, ketupat, lemang dan macam-macam lagi yang aku pun tak sempat nak rasa semua..yang bestnya sebab dapat kumpul ramai-ramai dan bersilaturrahim..open house kali ini pun lagi banyak dari tahun lepas..setakat seminggu raya ni, kami dah pergi 9 open house..nasib baik berat masih maintain..tak naik pun..tu pun sebab terus buat puasa enam..

     Minggu ni, land lady aku pulak buat open house dari pagi sampai lebam..haha..rumah dia ni dahlah tumpuan student dan PR kat sini..aku takut aku tak larat je nak melayan tetamu yang ramai itu..huhu..apa pun, enjoy tengok gambar raya aku dan kawan-kawan kat Canberra ni..ko mampooo? (bak kata seorang kawan aku nih..haha)

Ni pre-raya photoshoot haritu..hehe..depan Parliament House

    Ni antara gambar raya yang dah di'collage'kan..


Ni gambar dalam Dewan Merdeka lepas solat sunat Aiilfitri



Ni dengan BFF dalam Dewan Merdeka

Ni untuk jiwa muda mcm kami yang dah lama tak main bunga api;)

p/s: treasuring every precious moments..nanti dah balik Malaysia pasti aku rindu saat-saat begini..sob sob

1 comment: