Tuesday, September 4, 2012

Emas, emas, emas...

Salam semua..

      Lama aku tak menjenguk blog ni..dah bersawang dah pun..satunya, memang aku sibuk..jadi tiada masa nak update..banyak post gmbr kat facebook je..yg keduanya, aku dah ada blog baru..www.goldemasperaksilver.blogspot.com..blog baru ni memang fokus pada simpanan emas untuk masa depan..

      Kenapa emas? mesti ramai yang tertanya-tanya kan? Emas ini bukannya benda asing dalam kehidupan manusia..malahan, emas banyak disebutkan di dalam al-quran..dinar (emas) dan dirham (perak) pernah digunapakai semasa zaman Rasulullah s.a.w dalam urusan muamalat..sehingga kini, dinar dan dirham masih digunakan, cuma penggunaannya masih belum meluas..

       Ada ke sesiapa yang nak tahu kenapa emas yang menjadi pilihan hati? Sebenarnya, aku berniat nak kongsi ilmu kenapa emas tu penting sebagai simpanan..selain bertindak sebagai pelindung kewangan, emas juga kalis inflasi..senang je nak faham pasal inflasi ni..aku bagi contoh..kalau 10 tahun dulu, kita boleh beli kuih karipap dengan harga RM 1 untuk 4 keping, sekarang ni tahun 2012, sekeping karipap harganya mencecah 40 sen sekeping..harga barang semakin meningkat dan wang kertas semakin tidak bernilai..sama jugak macam harga rumah..kalau dulu sebuah rumah teres boleh dibeli dengan harga katalah RM 50 000, kini sebuah rumah teres mencecah RM 100 000..tetapi, lain pula dengan emas..kalau dulu satu gram emas harganya dalam RM 40 segram. kini harga emas dah naik jadi ~RM 160 segram..sebab itu lah disyorkan beli emas..lagipun emas ni aset yang mudah dicairkan...

      Aku rasa tak perlu cerita panjang kot..jom singgah blog aku ni dan baca..


No comments:

Post a Comment