Wednesday, May 18, 2011

Sambil menyelam minum air..

Sejak akhir-akhir ini, aku bukan sahaja bergelar full time PhD student di Canberra ini..malahan, aku turut memulakan bisnes kecil-kecilan..bisnes apa? hmm, bisnes makan..sungguh tak ku sangka..idea ini datang secara tiba-tiba..memanglah aku dah banyak kali terlibat dalam event universiti yang memerlukan aku memasak nasi lemak (specialty aku..hehe), tapi semua keuntungan memang tak masuk pun poket aku..semuanya masuk ke dana kelab..

Selain sibuk dengan aktiviti penyelidikan, aku turut berlatih sebagai atlit untuk ke NCG (National Conference and Games) yang akan diadakan di Melbourne pada awal Julai ini..sekarang aku ada latihan intensif futsal bersama team mates yang diadakan setiap Jumaat dan Sabtu..itu tak termasuk badminton dan frisbee..memang sibuk gila aku ini..sampaikan housemates aku semua menggelarkan aku ini YB (Yang Berhormat katanya) sebab aktiviti aku ini cukup padat..haha

Gara-gara dek NCG inilah yang menjadi titik tolak bermulanya bisnes ini..kami atlit-atlit di Canberra ini terpaksa membayar sebanyak $250 (dollar Australia, bukan Ringgit Malaysia ya!) untuk penginapan, makan dan sewa court sepanjang 4 hari 3 malam di Melbourne..bukan sikit bayaran pendaftaran..langsung kami tidak mendapat subsidi..kalau aku, masih aku mampu untuk membayar walaupun aku terpaksa mengikat perut sedikit..namun, kesian aku pada adik-adik lain yang tidak mendapat biasiswa selumayan aku..duit yang ada hanya cukup untuk keperluan diri..maka, dengan keperluan yang mendesak untuk mengumpul wang untuk dibuat bayaran pendaftaran, maka aku bergabung tenaga bersama tiga lagi adik-adik undergrad menamakan diri sebagai Banana Pudding..

Banana Pudding menjalankan perniagaan berasaskan makanan melalui pre-order dari facebook..kami menjemput bakal pelanggan melalui event invites yang mana pelanggan akan membuat tempahan berapa pek yang mereka mahu beserta lokasi..kami hanya membuat free delivery di 3 kawasan..event pertama kami yang mana kami menjual nasi lemak, memang sangat menguntungkan..satu pek nasi lemak berserta ayam, ikan bilis, sambal, telur, kacang dan timun kami jual pada harga $6..jumlah tempahan menjangkau sehingga 190 pek..nasi sahaja aku terpaksa masak sehingga 3 kali menggunakan periuk nasi besar yang boleh masak untuk 60 orang sekali gus..penat memang tak terkata..nasib kami berempat..kalau tidak, entah siap entah tidak lah nasi lemak tu kalau aku seorang sahaja yang memasaknya..

Nasi lemak ini kebanyakannya ditempah oleh pelajar Malaysia berbangsa Cina..boleh dikatakan hampir 90% tempahan datang dari mereka..macam minggu lepas pula, kami membuat nasi kerabu..tempahan kami hadkan kepada 100 tempahan terawal sebab takut susah nak manage..alhamdulillah, 70 pek berjaya dijual dan diperhatikan majoriti tempahan datang dari orang kita sendiri..mungkin kerana pelajar berbangsa lain kurang didedahkan dengan makanan yang berasal dari Kelantan ini..

Apa pun, seronok jugak dapat duit poket setiap minggu..boleh lah nak menyimpan sikit..mana tidaknya..sejak aku dah berkereta ini, banyak pulak perbelanjaan aku untuk repair kereta..almaklumlah, kereta lama kan..maka, perlu lah ada reserve untuk kes kecemasan yang tidak diduga..beringat sebelum kena..

p/s: terkejut Mama bila dengar aku jual 1 pek nasi lemak harga 6 dollar..hehe

No comments:

Post a Comment