Monday, September 20, 2010

Syawal di Canberra

Cepat sungguh masa berlalu..tanpa ku sedari, hari ini sudah 11 Syawal..alhamdulillah, sambutan Eidul Fitri di Canberra meriah walaupun disambut sederhana..malam raya disambut dengan takbir raya di rumah Uncle Lan dan Auntie Anoi..aku datang awal dalam pukul 4 petang untuk membantu auntie memasak juadah berbuka..selepas isyak,takbir raya bergema di rumah auntie..di kala ini, hatiku dipenuhi rasa sayu dan syahdu mengenangkan keluarga tercinta dan sanak-saudara yang jauh di mata..nasib baik aku sudah mempunyai ramai kenalan di Canberra ini..maka, kesayuan itu tidak terasa sangat dan terus bertukar menjadi gelak ketawa tatkala sahabat-sahabat menjadi peneman setia..meskipun aku tidak berkesempatan untuk membuat kuih raya sendiri tahun ini, malam raya menjadi saksi aku membantu auntie membuat kuih raya..sempat kami (aku bersama kawan-kawan yang memang duduk menyewa di rumah auntie) membuat tiga jenis kuih yakni bahulu moden, kuih tart nenas dan juga kuih ros..rupa-rupanya, meskipun jauh dari keluarga, aku hanya sempat tidur selama 3 jam kerana kami selesai membuat kuih hanya pada jam 3.30 pagi..sama sahaja situasinya kalau aku di rumah kerana malam raya memang sibuk dengan bermacam-macam aktiviti memasak..nasib baik kawan aku menawarkan aku untuk bermalam di biliknya..maka senanglah kami untuk keluar bersama keesokan harinya..

Pagi raya, kami bersiap-siap untuk ke rumah Pesuruhjaya Tinggi Malaysia kerana solat Aidilfitri akan diadakan di rumah beliau..aku tertanya-tanya, besar sangat ke rumah beliau sehinggakan solat Aidilfitri akan dilakukan di situ..sesampainya aku di sana bersama kawan-kawan, aku hanya mampu menggelengkan kepala kerana kediaman beliau bukannya rumah, tetapi bak kata orang putih “it’s a mansion”..memang besar dan tersergam indah..usai solat, kami dijamu dengan juadah hari raya diselangi dengan lagu raya yang menggamit memori beraya di Malaysia..terdapat bermacam-macam juadah yang memang membangkitkan selera setelah sebulan berpuasa..aduh, memang hancur dietku! tetapi, mengenangkan hari raya, aku makan juga..antara juadah yang ada termasuklah roti jala, nasi tomato, nasi minyak, ketupat nasi, rendang ayam, rendang daging, kuah kacang, kuih raya dan juga the tarik..lepas juga lah rindu untuk makan makanan Malaysia..

Selesai mengenyangkan perut, kami melakukan aktiviti wajib iaitu sesi bergambar..kami sempat juga bergambar dengan Dato’ Salman dan isterinya di ‘mansion’ beliau..bila tengok balik gambar tersebut, macam one big happy family..yelah, semua student pakat amik gambar ramai-ramai..best aje rasanya..sesi fotografi kami bukan setakat di ‘mansion’ sahaja..kami bergerak pula mencari tempat lain..akhirnya, kami memilih Australian War Memorial..namun, sesi fotografi tidak berlangsung lama kerana hujan mula turun dan cuaca menjadi sejuk dengan kehadiran angin..meskipun sudah masuk musim bunga, cuaca di Canberra masih seperti musim sejuk..sebelum beransur pulang, kami sempat mencari pokok sakura yang sedang berbunga untuk menjadi latar suasana fotografi kami..

Pada sebelah malam, memandangkan aku masih bermalam di rumah auntie, aku pun diajak untuk memenuhi jemputan rumah terbuka Kolonel Hassan..tak kisahlah kalau aku tidak mengenali siapakah yang empunya diri yang menjemput, yang penting, aku dapat merasai suasana beraya di tempat orang..

Hari raya kedua, giliran auntie pula membuat rumah terbuka..aku rasa seronok dapat membantu memasak, mengemas rumah dan menyusun meja serta pinggan mangkuk untuk menerima kehadiran tetamu..yang paling best sekali adalah semasa makan..rasa macam suasana open house di Malaysia..cuma kali ini, tetamu auntie ramai mat dan minah salleh..almaklumlah auntie telah bermastautin selama hampir 25 tahun di bumi Australia ini..maka jiran dan kenalannya mestilah orang Aussie kan? aku pun sibuk juga melayan tetamu meskipun aku tidak kenal..ada juga seorang mat salleh ni yang berbicara dengan aku di dalam bahasa Melayu..meskipun tidak berapa fasih, tetapi dia masih boleh mengucapkan beberapa perkataan yang mudah..aku tidak hairan kerana Bahasa Melayu merupakan bahasa yang paling mudah dipelajari..ramai juga mat salleh yang aku ketemui mampu berdialog sepatah dua di dalam bahasa kebangsaan kita..

Keesokan harinya, aku memenuhi jemputan junior yang membuat rumah terbuka di teratak mereka..meskipun kami hanya duduk bersila kerana rumah bujang mereka tidak mempunyai meja makan, kami seronok dapat makan beramai-ramai..ada sate, popia basah, bubur pulut hitam, nasi putih, asam pedas ikan, lengkong dan juga cheesecake (dari The Cheesecake Shop..cheesecake halal yang sedap)..

Selesai makan, aku berangkat pulang ke rumah kerana ingin berkemas untuk ke Sydney pula..tak cukup beraya di Canberra, aku akan ke Sydney untuk berjalan-jalan bersama sepupu aku dari Melbourne..Sydney, here I come!!

p/s: Alhamdulillah, Syawal di Canberra meriah..

No comments:

Post a Comment